OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20222014
Arbetsuppgifter
Är du redo att ta dig an ett kvalificerat och spännande uppdrag som kräver mod, engagemang och nytänkande? Då är det till oss du ska söka dig! Här möts du av kunniga och engagerade medarbetare och chefskollegor.
Tjänsten innebär att leda och fördela arbetet inom sektionen och att ansvara för verksamhetens ekonomi-, personal- och arbetsmiljö samt den administration som kommer med dessa ansvarsområden. Personalgruppen består idag av 12 socialsekreterare i ekonomimottaget och två förste socialsekreterare. Ekonomimottaget är uppdelat i två sektioner och tillsammans med din chefskollega delar ni ledarskapet och det kvalitativa utvecklingsarbetet för dessa två sektioner.
Som sektionschef för ekonomimottaget ska du, utöver att leda dina medarbetare i deras dagliga arbete, också ansvara för att driva verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete, samt för att utveckla det sociala arbetet inom verksamhetsområdet. Mottaget är avdelningens väg in, vilket ställer krav på hög förmåga att samarbeta och samverka med kollegor i avdelningen och förvaltningen, men också med externa parter som regionen, kommuner med flera.
Som stöd i vardagen finns förste socialsekreterare som stöttar dig och socialsekreterarna i arbetet. Du blir en viktig del i enhetens ledningsgrupp tillsammans med övriga fyra sektionschefer. Tillsammans bildar ni också en sektionschefsgrupp som hjälps åt i många frågor och som stöttar och hjälper varandra.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är en ledare som leder och motiverar andra mot gemensamma mål. Du är en god samordnare som skapar engagemang och delaktighet i arbetsgruppen. Du är en god lyssnare som arbetar bra med andra och på det sättet hjälper du till att lösa komplexa utmaningar på ett konstruktivt sätt.
Du har balans mellan struktur och flexibilitet - du planerar, prioriterar och organiserar ditt och andras arbete samtidigt som du kan förhålla dig till ändrade omständigheter och ställa om siktet på ett snabbt sätt när det behövs. Vidare är du en duktig kommunikatör som skapar och underhåller kontakter och relationer. Du har en förmåga att förstå och förmedla information till dina medarbetare.
Då du delar ledarskapet med en kollega, ställs krav på att du är prestigelös och att du kan samarbeta och arbeta nära och i team med en kollega. Du behöver uppskatta att befinna dig i avdelningens framkant, kunna hantera akuta situationer och ställas inför nya och för dagen oväntade situationer.
För att vara aktuell till tjänsten som sektionschef har du:
• Socionomexamen eller annan likvärdig högskoleexamen
• Minst två års erfarenhet av myndighetsutövning inom området ekonomiskt bistånd
• Minst tre års erfarenhet av socialt arbete
• Chefs- eller ledarerfarenhet
• Goda kunskaper i Office-paketet och Outlook
• Förmåga att obehindrat kommunicera på svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du har erfarenhet av ett antal av områdena nedan:
• Chefs/eller ledarskapskapsutbildning
• Erfarenhet av att arbeta med utveckling, förändring, förbättring och kvalitetsarbete
• God förmåga att hantera olika verksamhets-, ekonomi- och HR-system
Om arbetsplatsen
Enhet Mottag är avdelningen för ekonomiskt bistånd och boendes ”väg in” till verksamheten. Enheten består av fem sektioner: 2 sektioner är riktade mot hemlöshet och består av boendemottaget och nödbiståndsteamet. 2 sektioner är inriktade mot ekonomi och består av ekonomimottaget och det vräkningsförebyggande teamet. Den femte sektionen är riktad mot våld i nära relation och heder.
I ekonomimottaget är vårt uppdrag att vägleda, informera och slussa medborgaren rätt i vår organisation. Vi hanterar också engångsansökningar av olika slag. Vi samverkar med andra inom och utom förvaltningen för att säkerställa att den enskildes behov tas om hand, med ett helhetsperspektiv. Vi möter många människor med väldigt skiftande behov och varierande problematik. Vi har ett teambaserat arbetssätt där alla medarbetare tar ansvar för helheten.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
För frågor om tjänsten kontaktar du:
Vecka 26: Anna-Clara Lindberg på anna-clara.lindberg@malmo.se eller 0729-819251
Vecka 27: Susanne Lundmark på susanne.lundmark@malmo.se eller 0733-527973
I övrigt är Sofi Kimfors tillgänglig, som anges under kontaktpersoner.
Intervjuer kommer att hållas under vecka 28 och 29. Möjlighet finns till digital intervju.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98