OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Reformeringen av Arbetsförmedlingen innebär att vi är i en stark expansionsfas med en kraftig volymökning av Arbetsmarknadsutbildning och matchningstjänster.
För att möta upp dessa behov rekryterar vi nu en affärsorienterad Sektionschef med placering Solna eller Östersund som ska leda en ny sektion där vi samlar våra inköp av matchningstjänster.
Vilka vi är
Arbetsförmedlingens Inköpsavdelning har ca 80 medarbetare och ansvarar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal. Vi ansvarar för samtliga upphandlingar inom LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och LOV (Lagen om Valfrihetssystem) samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa inköp och kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Den totala omsättningen i myndigheten på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor och förväntas öka.
Enheten Arbetsmarknadstjänster arbetar med inköp av arbetsmarknadstjänster och affärsmässig uppföljning av avtal och leverantörer som verkar inom området. Det kategoristyrda arbetssättet innebär att vi arbetar tillsammans med andra avdelningar/enheter/sektioner för att utarbeta och realisera de bästa affärsmässiga strategierna för att möta myndighetens mål. Vi är ett team bestående av inköpare, strategiska inköpare och kategoriledare.
Ditt uppdrag
Ditt uppdrag som sektionschef för Matchningstjänster innebär verksamhets-, budget- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar, rapporterar till enhetschef och ingår i affärsområdets ledningsgrupp. Du leder sektionen med ca 10 - 15 inköpare och strategiska inköpare som är baserade i huvudsak i Solna och Östersund men också på fler orter. Tillsammans med affärsområdets ledningsgrupp sätter du upp mål, följer upp resultat och utvecklar enheten. Uppdraget innebär också att kvalitetssäkra och besluta kring upphandlingsdokument och affärsrelaterade leverantörsinteraktioner och att skapa engagemang för nya metoder och tekniska lösningar.
Du har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.
Grundläggande kvalifikationskrav
Skallkrav
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) i minst 6 månader inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet.
Eller:
- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram
Samt:
- Du har erfarenhet av inköps- eller upphandlingsarbete inom offentlig- eller privat sektor
- Du har väl utvecklade ledaregenskaper genom en personalledande roll som chef eller utifrån ett projektansvar
- Du har högskoleexamen eller kompetens inom ledarskap förvärvad på annat sätt
- Du har mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation
Vi värdesätter om du har erfarenhet som chef med personalansvar och arbetat med budget-, verksamhets- och personalutveckling. Likaså om du har erfarenhet av arbete i en affärsinriktad roll och om du har kunskap inom arbetsmarknads- eller utbildningsområdet.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:
- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling
Övrigt
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Placeringsort: Solna eller Östersund.
Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats och värderar våra
medarbetare högt. Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som jobbar här är här av rätt anledning och vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 5 april 2021 som du skickar elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker den här tjänsten och vad du vill åstadkomma. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.