Sektionschef till enheten för överförmyndarärenden

Sektionschef till enheten för överförmyndarärenden

Arbetsbeskrivning

Ref: 20223779

Arbetsuppgifter
Sektionschefen är ansvarig för den egna sektionens verksamhet och personal. Sektionschefen ska leda, fördela och utveckla arbetet så att uppsatta mål nås. Som sektionschef förväntas du bidra med det verksamhets- och personalnära ledarskapet, med fokus på den dagliga produktionen och den gemensamma arbetsmiljön, i nära samarbete med din sektionschefskollega och enhetschef.

Arbetet innebär även ett nära samarbete både inom förvaltningen och med externa samarbetspartners. Det pågår ett stort förändringsarbete på enheten, vilket innebär att tjänsten kräver ett aktivt ansvarstagande i den pågående processen.

Kvalifikationer
För uppdraget som sektionschef har du:

-Högskoleexamen med inriktning beteendevetenskap, juridik, samhällsvetenskap, statskunskap eller annan examen som arbetsgivaren finner relevant för befattningen

-Erfarenhet av myndighetsutövning

-Förmågan att vara kommunikativ och tydlig i ditt ledarskap

-Förmåga att leda och inspirera medarbetare

-God vana av , kunskap om och intresse för arbetsmiljöområdet

-God förmåga att tolka och förhålla dig till lagstiftning

 

Det är meriterande om du har erfarenhet som chef med ansvar för budget-, personal- och verksamhetsansvar på en operativ nivå, samt att du har någon form av ledarskapsutbildning. Erfarenhet av överförmyndarverksamhet samt myndighetsutövning i ledande befattning är också meriterande.

Som person och ledare ser vi att du är trygg, självständig och prestigelös. Du har förmåga att se den stora bilden, kan delegera och har förmågan att skapa motivation och entusiasm i din arbetsgrupp. Du är ansvarstagande och har ett strukturerat arbetssätt. Självfallet har du god samarbetsförmåga, både internt och externt. Det systematiska arbetsmiljöarbetet ser du som en naturlig del i det goda ledarskapet och förstår vikten av att genomföra APT, medarbetarsamtal och lönesamtal i syfte att uppnå enhetens målsättningar.

Om arbetsplatsen
Enheten för överförmyndarärenden är organiserad i arbetsmarknads- och socialförvaltningen och tillhör avdelning boende, tillsyn och service. Enheten ansvarar för tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare och utreder behov av ställföreträdarskap. Enheten fattar också beslut om tillstånd och beslutar om arvode. Enheten ansvarar även för att rekrytera personer till uppdrag som ställföreträdare och att se till att de får tillräcklig utbildning för att klara sina uppdrag. Hela enhetens verksamhet sker med stöd av delegation från överförmyndarnämnden.

Enheten leds av en enhetschef och är uppdelad i två sektioner, sektion 1 och sektion 2, med varsin sektionschef som leder det dagliga arbetet i respektive sektion. Enheten söker tillfälligt en sektionschef till sektion 2. Perioden avser tre månader, med möjlighet till förlängning. 

På sektionen arbetar 15 personer. De huvudsakliga ansvarsområdena för handläggarna i sektion 2 är att utreda behov av ställföreträdarskap och rekrytera personer till uppdrag som ställföreträdare. I sektion 2 finns även enhetens två assistenter, som bistår enheten i alla de olika arbetsprocesserna genom att exempelvis lägga upp ärenden och diarieföra, begära handlingar från ställföreträdare samt ansvara för arkivfrågor.

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, ca 3 månader beroende på startdatum med chans till förlängning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Övrigt
Löpande urvalsprocess sker under ansökningsperioden

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 december 2022
  • Ansök senast: 15 december 2022

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


18 december 2024

Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024