OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Avdelningens och enhetens uppdrag
Avdelningen Digitala tjänster är en del av myndighetens kärnverksamhet och vi ansvarar för Arbetsförmedlingens kundmöten i våra digitala kanaler.
Avdelningen är drivande i arbetet med att utveckla och genomföra myndighetens nya kundstrategi – ”digitalt först” – och genomför nu en satsning på tredje generationens produktstyrning som syftar till att öka värdet i våra kundmöten, effektivisera vår utvecklingsprocess samt införa datadrivna arbetssätt.
Enheten Vägleda och Utbilda knyter samman hela avdelningens digitala tjänsteutbud genom produkterna arbetsformedlingen.se, digital kundrelationshantering (automatiserad kunddialog, nyhetsbrev etc.) samt producerar strömmande tjänster som poddar, webbinar och film via en egen play-tjänst. Fokus är att skapa en sammanhängande kundupplevelse och att bidra till minskad efterfrågan i bemannade kanaler. Enheten utvecklar även digitala tjänster som erbjuder råd och vägledning för både arbetsgivare och arbetssökande där de som söker arbete erbjuds kvalitativa rådgivningstjänster för att stärka sin position på arbetsmarknaden och arbetsgivare som erbjuds rådgivningstjänster för att kunna tillgodose sina kompetensförsörjningsbehov.
Till enheten söker vi nu en ny sektionschef med ansvar för teamen som arbetar med automatiserad kunddialog samt insikter och analyser för kundflöden.
Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar. Du kommer att arbeta nära produktansvariga som ansvarar för värdeerbjudanden till våra kunder.
Som sektionschef har du ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande team och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet.
Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och övriga sektionschefer ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.
Kvalifikationskrav
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) i minst 6 månader inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet.
Eller:
- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram
Samt:
- Erfarenhet av att leda och utveckla en verksamhet i förändring
- Erfarenhet av att leda tvärfunktionella team inom digital utveckling
Övriga meriter för tjänsten
- Hög förmåga att initiera, leda och samordna arbete i partnerskap med andra
- Erfarenhet av utvecklingsprocesser i agila utvecklingsorganisationer
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:
- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Vårt erbjudande
Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning och start enligt överenskommelse. Tjänsten är på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga.
Placeringsort enligt överenskommelse.
Möjlighet finns att förlägga viss tid av arbetet på distans.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2023-02-16.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.