OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.
Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.
Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.
Om arbetsplatsen
Familjehemsenheten ska säkerställa att barn och unga som placeras utanför hemmet får sina behov tillgodosedda så att de kan växa och utvecklas. Vårt uppdrag är att noga följa de placerade barnens situation och att rekrytera, utreda och handleda uppdragstagare av olika slag, till exempel jour- och familjehem. Vi ansvarar också för jourhemsverksamhet. På enheten finns tre olika handläggarroller; barnhandläggare, familjehemshandläggare och jour- och rekryteringshandläggare.
Välkommen med din ansökan till en verksamhet med massor av engagemang för placerade barn och för familjehemsvård. Här går vi från ord till handling när det gäller barnets rätt, det tredelade föräldraskapet och nätverksarbete.
Besök gärna vår kampanjsida https://helsingborg.se/omsorg-och-stod/familj-barn-och-ungdom/familjehem/bli-familjehem/
Arbetsuppgifter
Du är första linjens chef och har personal- arbetsmiljö- och verksamhetsansvar för 14 medarbetare. Du ingår i enhetens ledningsgrupp.
Ditt uppdrag är att:
• leda, planera, följa upp och utveckla arbetet
• coacha medarbetarna att växa, vilja och våga
• ge ditt team förutsättningar och stöd att arbeta bra tillsammans
• se till helheten och verka för ett gott samarbete/samverkan inom och utanför
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• socionomexamen eller likvärdig utbildning
• minst två års erfarenhet av att arbetsleda myndighetsutövning inom området barn och unga och att föra nämndens talan i domstol i individärenden
• goda kunskaper om familjehemsvård
Utöver det är vi övertygade om att du:
• är trygg och modig i ditt ledarskap
• har ett coachande förhållningssätt som hjälper andra att växa
• kan leda dig själv och har förmåga att arbeta mot uppställda politiska mål och göra dem levande i vardagen
• har förmåga att skapa struktur och tydlighet
• är handlingskraftig och vågar vara öppen för att söka och testa nya lösningar
• vill vara med och leda vårt utvecklingsarbete
• har förmåga att lösa problem med hög integritet och bibehållen kvalitet
B-körkort är ett krav
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2021-05-09
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Varaktighet: Tillsvidare
Antal tjänster: 1
Urval sker löpande.
Intervjuer kommer att ske digitalt på eftermiddagen 18 maj.
En eventuell andra intervju kommer att ske 21 eller 24 maj.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.