OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb
I januari 2024 genomförde vi en omorganisation av IT-enheten och nu är det dags att tillsätta den nya ledarrollen som sektionschef för vår Helpdesk.
Du ansvarar för sektionens leveranser utifrån ställda krav från verksamheten på funktionalitet, säkerhet, tillgänglighet och kontinuitet. Sektionen som är en av tre sektioner på vår IT-enhet, och består av sju supporttekniker för vilka du har personalansvar.
Du planerar, leder och styr sektionens arbete utifrån IT-enhetens uppdrag och tillsammans med dina medarbetare och andra kollegor från enheten förvaltar, utvecklar och säkerställer du att myndighetens verksamhet får ett bra supportstöd.
Du ansvarar för att utveckla metodik, verktyg och processer för sektionens arbete och att sektionens system och produkter följer fastställd livscykelplanering. Du rapporterar direkt till IT-chefen.
Som ledare jobbar du nära dina medarbetare och du gör det möjligt för dem att leda sig själva och ta ansvar för sin egen utveckling.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• minst eftergymnasial utbildning inom IT eller aktuell arbetslivserfarenhet inom IT i kombination med annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara relevant för denna tjänst.
• under de senaste 3-4 åren ansvarat för att ta fram strukturerade processer samt fastställa dessa i en organisation som jobbar med verksamhetsnära support.
• jobbat i en större IT organisation under de senaste 3-4 åren i en arbetsledande befattning som teamledare/chef.
• mycket god både skriftlig och muntlig förmåga i svenska språket.
• svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
• arbetslivserfarenhet inom IT från annan statlig myndighet.
• egen bakgrund som supporttekniker på en Helpdesk.
• erfarenhet av projektarbete.
• jobbat med kostnadsuppföljning, prognoser.
• managementutbildning för kundcenter/helpdesk
Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i din ledarroll om du trivs med, och har lätt för att samarbeta med andra och också har förmågan att arbeta självständigt. Arbetsuppgifterna ställer krav på problemlösningsförmåga och att du kan planera och organisera ditt arbete väl för att nå de resultat som ska uppnås.
Du är trygg och stabil i dig själv och i din roll som ledare. Du är har lätt för att sätta sig in i andras situation, lyssnar, förstår och visar hänsyn och har lätt för att förklara komplexa sammanhang.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Då organisationen på vår IT-enhet är ny och denna tjänst är en ny roll kommer du att få vara med och utveckla vår verksamhet framåt. Vår verksamhet bygger på dialog och samverkan och vi värderar närheten till varandra. Som stöd har du både kunniga och engagerade medarbetare och tre chefskollegor på IT-enheten. Myndighetens uppdrag är allvarligt, men vår vardag präglas av god arbetsmiljö och arbetsglädje. Som chef är du med och skapar de bästa förutsättningarna för en arbetsplats som rymmer hjärta, mod och hjärna.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är placerad på vårt kontor i Solna Business park med både T-bana, tvärbanan och pendeltåg. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför tillämpar vi förtroendearbetstid för chefer och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan.
I urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologiska tester. Intervjuer sker från vecka 47.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Rekryterande chef är vår IT-chef Magnus Stålhammar. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 10 november 2024!
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.