OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans och vi siktar på att bli 35 000 invånare år 2035. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med?
Läs mer om oss som arbetsgivare på www.ljungby.se/jobb.
ARBETSUPPGIFTER
Inom socialförvaltningen är det cirka 1200 medarbetare. Sektionscheferna för hemtjänsten och en administratör sitter tillsamman, även äldreomsorgens bemanningsenheten, Central SAG (schemaansvariga) och Central TES ( trygghet, enkelhet, säkerhet) har sin placering på det särskilda boendet, Ljungsätra.
Som Sektionschef i Ljungby kommuns hemtjänst ansvarar du för en eller fler hemtjänstgrupper. Vi har idag fyra hemtjänstgrupper i centralorten och fyra hemtjänstgrupper på landsbygden.
Du har ett helhetsansvar för verksamheten, arbetsmiljön, personalfrågor, rekrytering och ett ekonomiskt ansvar samtidigt ska du ska kunna arbeta självständigt, ha många bollar i luften och ha förmågan att kunna prioritera rätt arbetsuppgifter utifrån verksamhetens behov.
Du har dagligen ett nära samarbete med personalgruppen, Central TES och Schemaansvariga planerare, HR avdelningen, myndighet och övriga stabsfunktioner och övriga kollegor. Som sektionschef jobbar du i en politisk styrd organisation utifrån socialnämndens uppsatta mål, särskilda åtagande och internkontroller.
Du jobbar utifrån olika lagrum, så som Socialtjänstlagen och Arbetsmiljölagen.
Du håller i arbetsplatsträffar/ verksamhetsträffar, teamträffar och LOSAM med dina medarbetare och andra professioner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en relevant högskoleutbildning om minst 180 hp. inom vård och omsorg, socialt arbete eller personal och arbetsliv. Det är en fördel om du läst socialrättsutbildning på minst 20 hp.
Det är önskvärt med erfarenhet inom socialförvaltningens äldreomsorg. Stor vikt läggs vid att du har några års erfarenhet av chefsuppdrag inom verkställighet i äldreomsorgen.
Vi söker en tydlig ledare med ett socialt förhållningssätt, tillit till personalen, förmåga att motivera och engagera sina medarbetare. Du ska förstå och kunna förmedla mål för verksamheten och leda för en god kvalitet med ett personcentrerat förhållningssätt. Du behöver vara trygg och kunna bevara lugnet i stressiga situationer och ha god förmåga att prioritera dina arbetsuppgifter.
Du har körkort B, datorvana, god kunskap i svenska språket och god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.
Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.
Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.
I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.