Sektionschef till HR-servicecenter

Sektionschef till HR-servicecenter

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Om arbetsplatsen
HR-servicecenter är en del av HR-avdelningen inom Stadsledningsförvaltningen. HR-servicecenters uppdrag är att hantera löneadministration, pensionsadministration och systemförvaltning av samverkande partners lönesystem för att säkerställa effektiva och målgruppsanpassade processer för samverkande kommuner inom Familjen Helsingborg. Samverkan inom HR-servicecenter består av kommunerna; Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp, Svalöv, Åstorp och Ängelholm. Verksamheten utvecklas löpande och en ny kommun ansluter samverkan under våren.

I dagsläget levererar vi drygt 28 000 lönespecifikationer per månad till ett belopp av cirka 500 miljoner kronor. Vår support är bemannad varje vardag och hanterar cirka 3 000 samtal i månaden från medarbetare, chefer, specialister och myndigheter med flera. Vi är idag drygt 45 medarbetare på HR-servicecenter. HR-servicecenters målsättningar är att utvecklas med flera samverkande kunder inom Familjen Helsingborg, att bidra till kostnadseffektivitet för våra uppdragsgivare och bli Sveriges bästa Servicecenter.

Kundens fokus, att fortsätta och utveckla digitala processer och att arbeta smartare tillsammans är prioriterade områden för oss som stödorganisation till chefer, chefsstöd och anställda inom de kommuner som samverkar avseende löne- och pensionsadministration inom Familjen Helsingborg.

HR-servicecenter är organiserat i två sektioner. Nu söker vi en sektionschef till en av våra sektioner som består av drygt 20 medarbetare. Tjänsten avser en tillsvidareanställning.

Arbetsuppgifter
Du kommer att leda, organisera och utveckla sektionen mot uppsatta mål, tjänstebeskrivning och SLA (Service level agreement). Du har en central roll i att tillsammans med, och i nära samarbete med sektionschefen för den andra lönesektionen, säkerställa uppdraget.

HR-servicecenter utvecklas löpande med nya samverkanspartners och förändringar i uppdraget. Detta innebär att verksamheten förändras och att förändringsledning är ett löpande inslag i arbetet som sektionschef.

Du har budgetansvar, personal- och verksamhetsansvar för sektionen. Du kommer att ha kontakt med våra samverkande kunder och andra intressenter, både i det dagliga arbetet och i strukturerade samarbeten. Du kommer att ingå i ledningsgruppen som har det övergripande ansvaret för HR-servicecenters arbete och utveckling. Du rapporterar till HR-servicecenterchefen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av och kunskap om löne- och pensionsprocessen inom kommunal verksamhet eller motsvarande verksamhet. Du behöver ha en god kunskap i de lagar och avtal som styr löne- och pensionsprocessen, samt en gedigen erfarenhet och god kunskap om HR-systemet Visma Personec P. Har du dessutom kunskap om lönesystemet Agda är det en fördel. 

Som person behöver du: 


• ha förmågan att coacha och utveckla medarbetare
• ha förståelse för hur arbetslag (grupper) utvecklas för att bli effektiva
• ha förmågan att leda och arbeta med förändringsarbete
• ha förmågan att samarbeta med en tränad samarbetsskicklighet
• ha förmåga att upprätthålla och utveckla processer, både internt och externt mot våra kunder
• ha kundens fokus
• ha en kommunikativ förmåga
• vara flexibel och bra på att hantera oförutsedda händelser och genomföra förändringar
• ha ett stort engagemang för löne- och pensionsfrågor och ser utvecklingsmöjligheter för bättre kundupplevelse, effektivare arbetsprocess och kvalitetssäker leverans
• ha förmågan att samarbeta och leda mot gemensamma mål, har förmågan att både leda sektionen men även se och bidra till hela organisationens mål genom att bidra i ledningsgruppen och i samverkan.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och värdesätter ett närvarande och prestigelöst ledarskap där du skapar möjlighet för ett positivt och utvecklande arbetsklimat.

Övrig information
Sista ansökningsdag: 2022-02-06. Urval sker löpande. 

Anställningsform: Tillsvidareanställning 

Omfattning: Heltid, 100%

Tillträdesdatum: Tillträde efter överenskommelse

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2022
  • Ansök senast: 6 februari 2022

Liknande jobb


Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024

18 september 2024

12 september 2024