OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.
Skatteverkets Hr-avdelning har ca 160 medarbetare som arbetar med rekrytering, arbetsgivarpolitik, arbetsmiljö, personaladministration samt kompetens- och ledarutveckling. Avdelningen har medarbetare främst i Solna, Göteborg, Malmö och Östersund.
Vill du vara med och utveckla vår rekrytering?
Vi söker en sektionschef till kompetensförsörjningsenheten. Vi utvecklar vårt sätt att rekrytera och vi söker dig som med entusiasm och erfarenhet vill vara med och driva utvecklingsarbetet. Kompetensförsörjningsenheten är en del av Skatteverkets Hr-avdelning. Hr-avdelningen utvecklas ständigt och en viktig del i ditt uppdrag blir att bidra till utvecklingen med fokus på samarbete inom och utanför avdelningen.
I ditt uppdrag som sektionschef har du verksamhets-, personal och budgetansvar. Utifrån en tydlig arbetsgivarroll leder, planerar och följer du upp sektionens arbete gentemot verksamhetens mål. Du säkerställer att arbetet är proaktivt, effektivt och kvalitetssäkrat. Du uppmuntrar till samarbete och nytänkande samt skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och en god arbetsmiljö.
Sektionen består av ca 15-20 medarbetare. Du kommer att vara placerad i Solna, men kan komma att ha medarbetare på distans. Du kommer att ha ytterligare 2 eller 3 chefskollegor inom enheten och
ni rapporterar till enhetschefen som är placerad i Malmö. Ni har tillsammans ett helhetsansvar för enhetens verksamhet. Det kan förekomma en del tjänsteresor. I din roll kan det också bli aktuellt att representera Skatteverket i olika externa sammanhang.
Kompetensförsörjningsenheten ansvarar idag för genomförande och administration av hela rekryteringsprocessen samt utveckling av processer och arbetssätt inom området. Enheten arbetar även med utveckling av Skatteverket som en attraktiv arbetsgivare inklusive chefsförsörjning.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har relevant högskoleutbildning inom Hr-området eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• har aktuell chefserfarenhet
• har flerårig aktuell erfarenhet av att leda rekryteringsarbete
• kan kombinera en strategisk förmåga med ett operativt genomförande
• har förmåga att fatta beslut, genomföra och följa upp verksamheten
• har erfarenhet av att leda förändringsarbete
• har förmåga att leda i förändring med mod, respekt för andra och med inriktning på leverans
• är utvecklingsorienterad och har ett ledarskap som ger medarbetare möjlighet att utveckla och utvecklas
• har en mycket god förmåga att kommunicera på ett sätt som leder till framgång och resultat
• är resultat- och målinriktad
• är trygg och stabil som person och i din roll som chef
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av det regelverk som gäller för rekrytering inom statlig verksamhet.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmåga. Du ska uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Anställningen är tills vidare men uppdraget och förordnandet som sektionschef är tidsbegränsat.
Välkommen med din ansökan till oss!