OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Den lokala arbetsförmedlingen i Jämtland/Härjedalen omfattar ca 100 medarbetare organiserade fem sektioner.
Sektionerna är specialiserade inom olika områden men ledning sker samordnat genom en samlad ledningsgrupp. Våra medarbetare finns placerade på fyra olika kontor i länet.
Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.
Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Du har även ansvar för att verksamheten vid din egen sektion bedrivs på ett sätt som bidrar till att alla sektioner har förutsättningar att lösa sina uppdrag. Det är inte alltid tydliga gränser mellan var en sektions uppdrag slutar och en annans börjar. Därmed behöver du alltid ta ansvar för hela enhetens uppdrag. Dina medarbetare kommer att finnas på flera av de fyra kontor vi har i länet. Det innebär att möjligheten att samla alla dina medarbetare på en plats är begränsad och att du till stor del behöver leda på distans.
De flesta av våra uppdrag löser vi inte ensamma utan i olika former av samarbete. I samverkan med kommuner, arbetsgivare, upphandlade leverantörer och andra myndigheter. Som sektionschef kommer du att ha ansvar för samordning på ledningsnivå med ett flertal av dessa externa partners.
Uppdraget medför resor inom länet. För att träffa dina medarbetare på de olika kontoren och företrädare för kommuner och andra parter vi samarbetar med.
Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling.
Grundläggande kvalifikationskrav
- Erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst 6 månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet.
Eller:
- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram
Eller:
- Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst 1 år
Samt:
- B-körkort
Övriga meriter
- Erfarenhet av chefskap eller ledande position inom offentlig sektor
- Erfarenhet av att leda i förändring, skapa strukturer och arbeta med delaktighet
- Erfarenhet av att ingå i en ledningsgrupp
- Erfarenhet av samarbete och samverkan med andra (kommuner, näringsliv, andra myndigheter)
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:
- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse dock senast i juni. Placeringsort Östersund.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-03-31. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår
rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om
processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Intervjuer planeras att hållas under vecka 15.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.