Sektionschef till Myndighetsavdelningen

Sektionschef till Myndighetsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Ref: 20221362

Välkommen till myndighetsavdelningen på Hälsa,- vård- och omsorgsförvaltningen! Du hittar oss i nyrenoverade lokaler, mitt i centrala Malmö på Storgatan 20 med utsikt över gågatan och nära till allt vad staden har att erbjuda. I närheten finns butiker, restauranger, mataffärer och biografer.

Vi erbjuder en arbetsplats med hög kompetens och arbetsglädje med det gemensamma målet att skapa en sömlös verksamhet för de malmöbor vi finns till för. Välkommen till ett spännande och utvecklande uppdrag med engagerade medarbetare och kollegor!

Arbetsuppgifter
Som sektionschef inom myndighetsavdelning leder du det operativa arbetet och har det övergripande ansvaret för personal, verksamhet och ekonomi i sektionen. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer och du organiserar och följer upp arbetet på sektionen utifrån uppsatta mål.

Din roll som sektionschef innebär stor variation fylld med intressanta uppdrag och spännande utmaningar. Du ingår i ledningsgruppen för enheten och tillsammans med dina kollegor och medarbetare bedriver du förbättrings - och utvecklingsarbete för att skapa kvalitet och en effektiv verksamhet. I ditt uppdrag har du stor möjlighet att vara med och påverka utvecklingen för helheten i vår strävan att uppnå gemensamma mål.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har Socionomutbildning eller liknande utbildning. Har du en ledarskapsutbildning ser vi det som en fördel. Du har erfarenhet av arbete som chef/ledare inom myndighetsutövning och har på så vis erfarenhet av budget, - personal – och verksamhetsansvar. Har du dessutom erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen så är det en fördel.

Du är en engagerad ledare som skapar motivation genom ditt coachande och närvarande ledarskap. Du är trygg i din ledarroll och motiverar dina medarbetare för att driva verksamheten framåt och nå uppsatta mål. Du är lugn, flexibel och uthållig. Du är lyhörd och har lätt för att skapa och behålla goda relationer. Du skapar delaktighet genom ditt ledarskap och leder arbetsgruppen och verksamhetens utveckling framåt. I rollen krävs att du är handlingskraftig och kan fatta beslut och starta upp aktiviteter utifrån organisationen riktlinjer. Du använder dig av kraften i kommunikation för att pedagogiskt vis förmedla information till andra.

För uppdraget är det därför viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift. Du arbetar självständigt och strukturerat genom att prioritera, organisera och planera arbetet väl och arbetet kräver att du är väl förtrogen med socialtjänstlagen och förvaltningslagen.

Viktig information till dig som söker jobb i Hälsa-, Vård- & Omsorgsförvaltningen.
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. 

Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett

När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef.

Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.

Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag

Om arbetsplatsen
Avdelningen består av drygt 200 medarbetare och är indelad i tre enheter. I varje enhet finns en ledningsgrupp bestående av enhetschef, sektionschefer, utvecklingssekreterare, biståndshandläggare med utökat verksamhetsansvar och assistent.

I enheten för ”ordinärt boende” arbetar biståndshandläggare som ansvarar för utredning, bedömning och beslut av hemtjänstinsatser för brukare inom ordinärt boende.

I enheten ”SVU/Korttid” arbetar, assistenter, biståndshandläggare, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och sjuksköterskor. Uppdraget är att genom god samverkan säkerställa en trygg och säker utskrivning från slutenvården samt uppföljning och planering inför hemgång från korttidsboende.

I enheten ”avgifter, boende och förmedling” arbetar assistenter, avgiftsadministratörer, sekreterare och biståndshandläggare mot brukare som blivit beviljad särskilt boende eller redan bor på särskilt boende. Enheten ansvarar även för förmedling som koordinerar korttidsplatser och växelvårdsplatser, samt stödjer hela avdelningen både administrativt och kompetensutvecklande.

Då Malmö är en cykelstad och vi förespråkar att ta cykeln framför bilen, så går givetvis ett utav stadens störst cykelstråk precis utanför kontorets entré på Storgatan. Skulle du ändå vilja köra bil till jobbet så finns det parkeringsgarage i närheten och även flera bussar och tåg som stannar i närområdet.

Vi i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är med våra ca 5 500 medarbetare Malmö stads näst största förvaltning. Vi har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård och rehabilitering och dess biståndshandläggning. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor. Följ vår spännande utveckling på https://sv-se.facebook.com/halsavardochomsorg/ 

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i denna rekryeringsprocessen ersätter det personliga brevet med urvalsfrågor, detta för att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering. Dina svar blir därför en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 maj 2022
  • Ansök senast: 29 maj 2022

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024

18 september 2024

12 september 2024