OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Arbetsförmedlingen tar nu sikte på 2026 - en reformerad myndighet med ett tydligare fokus.
För oss på IT betyder det såväl omfattande utveckling av externa digitala tjänster som utveckling av våra interna digitala lösningar. Med tekniken transformerar vi myndigheten – i grunden.
Vårt uppdrag inom enheten Support och Övervakning är att leverera en support i världsklass till Arbetsförmedlingens kunder samt anställda inom myndigheten. Vi ska även tillsammans med de andra funktionerna inom enheten aktivt bidra till en minskning av antalet inkommande kontakter till myndigheten genom proaktivitet, självläkande system, självserviceportaler osv.
Enheten består av fyra sektioner var av tre av dessa är Supportteam som är lokaliserade i Östersund, Skövde och Härnösand. Den fjärde sektionen är ett Övervakning-Kontaktcenter som är lokaliserad i Härnösand. Sektionerna består av ca 15-20 medarbetare.
Supportteamens erbjudande är en väg in för felanmälan, teknisk support, information och svar på metod och användarfrågor.
Sektionen Övervakning-Kontaktcenter erbjuder en övervakningsplattform för övervakning av applikation, infrastruktur och nätverk, samt instruktionsbaserad drift genom Operation Center. Sektionen ansvarar också för en kontaktcenterplattform som möjliggör att Arbetsförmedlingen som myndighet uppfattas som en relevant digital aktör för våra kunder och partners. Vi finns i samma kanaler som våra kunder och erbjuder tjänster och funktioner för kundkontakt, kunskapsbas, ärendestyrning och bemanningsplanering.
Du kommer samverka tätt med andra sektioner och sektionschefer för att lyckas med ert gemensamma uppdrag.
För att vi ska vara framgångsrika och lyckas med vårt uppdrag har vi en stark tro på att leverera iterativt och att lära oss på vägen. Vi har basen i Scrum och inspireras av SAFe-ramverket.
Vem söker vi
Vi söker en sektionschef till sektionen Övervakning-Kontaktcenter som vill vara en viktig spelare i arbetet med att transformera myndigheten med hjälp av ny teknik. I arbetet ingår att kontinuerligt förbättra arbetssätt, processer, metoder och verktyg. Du har god förmåga att driva arbetet mot uppställda mål i nära samarbete med övriga kollegor inom enheten. Här får du vara med och utforma din egen roll, hitta din egen plats och skapa ditt eget bidrag inom organisationen.
Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.
Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du skapar förutsättningar för goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.
Kvalifikationer
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst sex månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet
Eller:
- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram
Eller:
- Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst ett år
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av produktstyrning eller motsvarande
- Erfarenhet av ITIL
Vem är du
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:
- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse som inleds med sex månaders provanställning. Placeringsort är Härnösand. Möjlighet att jobba på distans till viss del finns.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll och särskild personutredning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att det för befattningen krävs svenskt medborgarskap.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-10-25. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande.