OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och påverka Sveriges försvarsförmåga och dessutom befinna dig mitt i händelsernas centrum? Försvarsmaktens högkvarter söker nu en sektionschef tillika informationsledare vid operationsledningens samordningssektion. Om du har erfarenhet av informationshantering, är systematisk och trivs med utveckling av metoder och processer, sök då denna tjänst.
Om enheten
Samordningssektionen ingår i den nyligen inrättade stabsavdelningen vid Operationsledningen. Sektionen stödjer operationsledningen i informationshantering, metodutveckling avseende informationshantering, expeditionstjänst samt samordnar Operationsledningens publikationer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Informationsledaren (IMO) är ansvarig för Operationsledningens informationshantering. Befattningen utgör en av fyra befattningar med fokus på processerna för informationshantering vid Operationsledningen. Arbetet handlar både om att förvalta befintliga processer och att utveckla nya, ständigt beaktande de lagar och bestämmelser som gäller för informationsområdet. Utannonserad befattning innebär två roller; sektionschef tillika IMO. Som sektionschef leder du sektionens arbete under avdelningschefen (C OPL STAB) samt funktionsleds som IMO av Senior Information Officer (SIO). Du har personalansvar och arbetsleder sektionens arbete. Du är ansvarig för ekonomi, planering, utveckling, kompetensutveckling och uppföljning av sektionens arbete. Du är ansvarig för att sektionens produkter håller tillräckligt hög kvalitet och är relevanta. För att uppnå detta behöver du vara engagerad i sektionens arbete.
Förutom ovanstående är följande huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Självständigt leda projekt inom informationshanteringen
• Hantera kontaktytor såväl inom Högkvarteret som i övriga Försvarsmakten
• Ansvara för insatsorganisationens informationshantering i operativt ledningsstödsystem t.ex. SWECCIS INS och ha förståelse hur ändringar avseende design, sitestruktur och metadata påverkar tillgänglighet av information
• Svara upp mot drift och förvaltningsorganisation för relevanta ledningsstödsystem i informationshanteringsfrågor för OPL, t.ex. SWECCIS för operativ verksamhet och EMILIA för administrativ verksamhet
• Ansvara för att utbilda personal i informationshanteringsfrågor, t.ex. användarutbildning i aktuella ledningsstödsystem
• Ansvara för att utbilda övningsdeltagare i gällande informationshanteringsrutiner, såväl analoga som digitala
• Delta i utveckling och vidmakthållande av OPL Standard Operation Procedures (SOP)
• Ansvara för vidmakthållandet av Operationsledningens Information Knowledge Management plan
• Tillse att OPL följer gällande direktiv och regler avseende informationshantering
• Bidra till utvecklingen av orderverk avseende informationshantering
KRAV
Kvalifikationer
• God kunskap och erfarenhet inom för sektionen relevant kunskapsområde exempelvis ledningsområdet och/eller informationshantering
• Minst 5 års arbetslivserfarenhet
Personliga egenskaper
Arbetet innebär direkt påverkan på Försvarsmaktens insatsorganisation. Detta kräver att du har hög integritet och kan företräda sektionen såväl inom operationsledningen som ute i Försvarsmakten. Du är noggrann och prestigelös, vilket även innebär att du är en god lagspelare. Du har förmåga att uttrycka dina åsikter och är tydlig och kommunikativ. Du är flexibel och kan hantera tillfälliga toppar i arbetsbelastning utan att bli stressad. Vid urval kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet.
Meriterande
• Aktuell och relevant tidigare chefserfarenhet inom Försvarsmakten eller annan myndighet/organisation inom försvars- och säkerhetsindustri
• Aktuell och relevant tidigare arbetslivserfarenhet av stabsarbete inom Försvarsmakten
• Akademisk examen inom relevant akademiskt område så som ledningssystemvetenskap, informationsledning, bibliotek, arkiv och/eller verksamhetsutveckling
• Aktuell och relevant tidigare arbetslivserfarenhet av operationsplanering i Högkvarteret
• Akademisk examen inom informationsledning, bibliotek, arkiv och eller verksamhetsutveckling
• Aktuell och relevant tidigare arbetslivserfarenhet av SharePoint
• Hög förmåga att självständigt driva frågor
För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetsort: Högkvarteret, Stockholm.
Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse.
Tjänsten är en militär befattning (OF3).
Upplysningar om befattningen
Caroline Trulsson
Upplysningar om rekryteringsprocessen
Sandra Rosén Larsson
Fackliga företrädare
OFR/O HKV, Arne Nilsson
Försvarsförbundet, OFR/S HKV, Kjell Tetzlaff
SACO HKV, Camilla Robertsson
SEKO Försvar HKV, Lise-Lotte Larsson
Samtliga nås via växeln på telefon 08-788 75 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-11-08. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:
I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.