OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kansliet för krishantering, Justitiedepartementet
Är du en engagerad ledare och verksamhetsföreträdare? Som sektionschef på kansliet för krishantering får du axla en variationsrik roll i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Kansliet för krishantering arbetar med att utveckla, samordna och följa upp krishanteringen i Regeringskansliet. Kansliet består av cirka 40 medarbetare varav en chef för kansliet och tre sektionschefer. Sektionschefen för sektionen för samordning har personalansvar och arbetsleder cirka 10 medarbetare. Arbetsuppgifterna innebär chefsansvar för de samordningsuppgifter som kansliet har i förberedelserna inför och vid krishanteringsarbete inklusive de riktlinjer och annat material. Sektionen ansvarar också för att planera och genomföra övning- och utbildning inom krishantering för regeringen och Regeringskansliet, samordna kansliets internationella frågor och EU-arbete samt uppföljningar. Sektionschefen leder och planerar arbetet vid sektionen, företräder sektionen i ledningsgruppen, utvecklar verksamheten och svarar för en god arbetsmiljö.
Från och med den 1 februari 2022 tillhör kansliet för krishantering Statsrådsberedningen.
Läs mer om kansliet på www.regeringen.se
Din bakgrund och kompetens
För att nå framgång i arbetet behöver du ha chefs- eller ledarerfarenhet och goda kunskaper om krishanteringsfrågor och krishanteringssystemet. Du har akademisk examen inom relevant område och du har erfarenhet av att ha arbetat i eller med Regeringskansliet. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med krishantering på nationell nivå. Vi ser gärna att du har kunskap om att driva utvecklingsarbete i en politiskt styrd miljö.
Dina egenskaper
Som person har du förmåga att skapa engagemang och delaktighet på sektionen. Du är strukturerad och har samtidigt lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter. Tempot är tidvis högt och arbetet förutsätter en god förståelse för kraven på arbete i en politiskt styrd miljö och att du kan anpassa dig till nya situationer. Du har god förmåga att kommunicera, är utvecklingsinriktad och drivande samt har en god samarbetsförmåga och är bra på att bygga relationer.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare med ett tidsbegränsat förordnande som sektionschef i 3 år med möjlighet till förlängning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder kontakta Katja Anell som är enhetschef. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Johan Olsson (från och med den 1 februari HR-handläggare Helena Olofsson). Fackliga kontaktpersoner är Martin Rhodin för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Du ansöker genom att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 17 februari 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt samordning av samhällets krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35