OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Drivs du av ett utvecklande ledarskap tillsammans med medarbetarna? Inser du vikten av strategi, planering och helhet men kan hantera att allt inte är på plats? Är du kommunikativ, mål- och resultatinriktad i kombination med varandra? Har du erfarenhet av att driva strategisk utveckling? Brinner du dessutom för medarbetarskap, samhällsfrågor och arbetsmarknadspolitik, då kan du vara den sektionschef vi nu söker till enheten Redovisning och rapportering på Arbetsförmedlingens Ekonomiavdelning.
Vi söker nu två chefer till området ersättningar som ansvarar för fakturahantering, in- och utbetalningar, löpande redovisning och ekonomiadministration. Tjänsteområdet ersättningar är omfattande där utbetalningar sker till arbetsförmedlingens partners, leverantörer, arbetsgivare och arbetssökande. Under 2022 kommer Arbetsförmedlingen bli beredskapsmyndighet inom Ekonomisk säkerhet vilket påverkar detta område starkt. Du kommer vara en av 3 (4) sektionschefer som ansvarar för olika delar inom området och du har personal-, budget- och tjänstområdesansvar för ca 20-tal medarbetare.
Förekommande uppgifter inom ersättningsområdet är:
- Hantering av ersättningar
- E-handel
- Löpande redovisning och övrig ekonomiadministration
- Systemadministration i ekonomisystemet Raindance
- Ständiga förbättringar för att t ex minimera antalet avvikelser
- Driva och delta i större utvecklingsinitiativ
Sektionen ingår i enheten Redovisning och rapportering, som övergripande ansvarar för kvalitet och effektivitet i myndighetens redovisning och ekonomiadministration. I enheten ingår ytterligare åtta sektioner.
Sektionschefens uppdrag och ansvar
Jag som blir din chef heter Micaela Pierre. För mig är resultatorientering kopplat till medarbetarnas utveckling centralt. Vi når våra mål genom att vi alltid gör vårt bästa, och vi gör det schysst mot varandra. För mig är det viktigt att alla i enhetens ledningsteam tar ansvar både för sin egen del och för enheten. Vi samarbetar och hjälper varandra i teamet och tillsammans lyckas vi!
Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du verkar för en god arbetsmiljö och skapar förutsättningar för fortsatt utveckling av självledarskapet genom ett coachande förhållningssätt och tillämpning av feedbackkultur. Du arbetar för en inspirerande kultur som präglas av kund- och medarbetardrivet synsätt och nytänkande. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter.
Kvalifikationskrav
- Erfarenhet av en ledande roll (uppdrag, projekt) i minst 2 år inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet
Eller:
- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram
Samt:
- Sakkunskap inom ekonomi och redovisningsområdet
Övriga meriter
- Mycket goda kunskaper om arbetsmarknadsfrågor och det arbetsmarknadspolitiska uppdraget
- Erfarenhet av ledarskap inom offentlig sektor
- Arbetat med arbetsmiljöfrågor
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att:
- Leda genom att uppmuntra andra: Skapa förutsättningar för medarbetare och kollegor att bidra, utvecklas och vara delaktiga genom att uppmuntra, utmana och synliggöra.
- Utveckla det personliga ledarskapet: Utveckla kontinuerligt ledarskapet och söka självinsikt genom att ta sig an utmanande situationer och efterfråga feedback på sitt ledarskap.
- Ta ansvar för helheten: Utgå från uppdraget och hantera komplexa problem och situationer. Ta ansvar för helheten genom att arbeta strukturerat och uthålligt mot uppsatta mål samt hjälpa medarbetarna att formulera, prioritera och följa upp konkreta mål.
- Samverka med partners: Utifrån ett helhetsperspektiv skapa partnerskap med andra delar av organisationen och bidra till andras framgång och utveckling.
- Fånga och påverka händelser i omvärlden: Utveckla former för omvärldsbevakning och extern samverkan i syfte att anpassa och utveckla verksamheten och skapa kundnytta.
Vårt erbjudande
Tjänsterna är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning (för dig som inte redan är anställd på myndigheten) och en visstidsanställning tom 2023-12-31.
Placeringsorten är Kristinehamn.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-08-14
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.-
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.