OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230297
Välkommen till myndighetsavdelningen i Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen! Du hittar oss i nyrenoverade lokaler i centrala Malmö på Storgatan 20 med utsikt över gågatan och nära till allt vad staden har att erbjuda. I närheten finns butiker, restauranger, mataffärer och promenadstråk.
Till enheten SVU/Korttid och enheten för Avgifter, Förmedling och Boende söker vi två sektionschefer som vill ta sig an ett meningsfullt uppdrag som första linjens chef.
Vi erbjuder en arbetsplats med hög kompetens och arbetsglädje med det gemensamma målet att skapa en sömlös verksamhet för de malmöbor vi finns till för. Välkommen till ett spännande och utvecklande uppdrag med engagerade medarbetare och kollegor!
Arbetsuppgifter
Som sektionschef inom myndighetsavdelning leder du det operativa arbetet och har det övergripande ansvaret för personal, verksamhet och ekonomi i sektionen. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer och du organiserar och följer upp arbetet på sektionen utifrån uppsatta mål.
Din roll som sektionschef innebär stor variation fylld med intressanta uppdrag och spännande utmaningar. Du ingår i ledningsgruppen för enheten och tillsammans med dina kollegor och medarbetare bedriver du förbättrings - och utvecklingsarbete för att skapa kvalitet och en effektiv verksamhet. I ditt uppdrag har du stor möjlighet att vara med och påverka utvecklingen för helheten i vår strävan att uppnå gemensamma mål.
Du har ett nära samarbete med dina chefskollegor inom enheten och avdelningen. För att lyckas i uppdraget är en god samverkan med förvaltningens övriga verksamheter samt slutenvård och primärvård av största vikt.
Kvalifikationer
Till enheten SVU/Korttid söker vi dig som har:
• Socionomexamen eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet som chef/ledare inom vård och omsorg/ kommunal myndighetsutövning enligt SoL
Meriterande om du har:
• Chef- eller ledarskapsutbildning
• Erfarenhet av att leda arbetsgrupper med flera professioner
• Erfarenhet av utskrivningsprocessen mellan slutenvård och kommun
• Erfarenhet av att driva olika utvecklings- och kvalitetsarbete
Till enheten för Avgifter, Förmedling och Boende söker vi dig som har:
• Socionomexamen eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet som chef/ledare
Meriterande om du har:
• Chef- eller ledarskapsutbildning
• Erfarenhet som chef/ledare inom kommunal myndighetsutövning enligt SoL inom vård och omsorg alt. erfarenhet inom vård och omsorg
• Erfarenhet av ledarskap på distans
• Erfarenhet av att driva olika utvecklings- och kvalitetsarbete
Vi söker dig som är en engagerad ledare som skapar motivation genom coachande och närvarande ledarskap. Du är trygg i din ledarroll och motiverar medarbetarna för att driva verksamheten framåt och nå uppsatta mål. Du är lyhörd och har lätt för att skapa och behålla goda relationer. Du skapar delaktighet och leder arbetsgruppen och verksamhetens utveckling framåt. I rollen krävs att du är handlingskraftig och kan fatta beslut och starta upp aktiviteter utifrån organisationen riktlinjer. Du är en skicklig kommunikatör och har förmåga att på ett pedagogiskt sätt förmedla information.
Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samt en god digital kompetens. Du arbetar självständigt och strukturerat genom att prioritera, organisera och planera arbetet. Du har ett säkerhetsmedvetande och hanterar sekretessbelagda uppgifter på säkert sätt. Arbetet kräver att du är väl förtrogen med SoL och förvaltningslagen.
Utdrag ur belastningsregister
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister.
Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida:
När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef.
Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.
Här kan du läsa mer:
Om arbetsplatsen
Avdelningen består av drygt 200 medarbetare och är indelad i tre enheter. I varje enhet finns en ledningsgrupp med av enhetschef, sektionschefer, utvecklingssekreterare, biståndshandläggare med utökat verksamhetsansvar och assistent.
I enheten ”SVU/Korttid” arbetar, assistenter, biståndshandläggare, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och sjuksköterskor. Uppdraget är att genom god samverkan säkerställa en trygg och säker utskrivning från slutenvården samt uppföljning och planering inför hemgång från korttidsboende.
I enheten ”Avgifter, Boende och Förmedling” arbetar assistenter, avgiftsadministratörer, sekreterare och biståndshandläggare mot brukare som blivit beviljad särskilt boende eller redan bor på särskilt boende. Som sektionschef har du ansvar för sektionen som utreder den enskildes avgiftsutrymme och fattar beslut enligt 8kap Socialtjänstlagen och kommunens regelverk, du ansvarar även för assistenter som är administrativt stöd till chefer inom Myndigheten.
Vi i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är med våra ca 5 500 medarbetare Malmö stads näst största förvaltning. Vi har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård och rehabilitering och dess biståndshandläggning. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor. Följ vår spännande utveckling på
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Första intervjuer sker digitalt den 6 och 9 mars.
Övrigt
Observera att vi i denna rekryeringsprocessen ersätter det personliga brevet med urvalsfrågor, detta för att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering. Dina svar blir därför en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner
Amela Durdevic Enhetschef
040-349201, amela.durdevic@malmo.se
Alexandra Oyarzo Enhetschef
0734-032192, alexandra.oyarzo@malmo.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98