OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Helsingborg är skapande och gemenskap, initiativ och engagemang.
Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas.
Här växer både människor och företag.
Helsingborg är staden för dig som vill något.
Helsingborgs stad ska under 2013 starta upp ett nytt kontaktcenter i centrala Helsingborg. Kontaktcenter, som är en ny verksamhet, har i uppdrag att samordna stadens service gentemot allmänheten. Principen bygger på ”en väg in”, vilken ska bidra till ökad service och högre tillgänglighet. Det ska vara enkelt att kontakta staden och få hjälp med sitt ärende.
ARBETSUPPGIFTER
Till kontaktcenter söker vi nu dig som vill anta utmaningen att som sektionschef/kommunvägledare vara med från grunden och bygga upp en verksamhet som sätter Helsingborg på kartan när det gäller god service och hög tillgänglighet. Du kommer bortsett från din chefsroll även aktivt arbeta nära verksamheten som kommunvägledare. Som sektionschef har du personalansvar för en grupp bestående av ett antal kommunvägledare och ett antal rådgivare/ombud/specialister.
Kontaktcenter organiseras inom stadsledningsförvaltningen och är en enhet inom avdelningen för service och IT. Kontaktcenter bemannas med kommunvägledare och ett antal specialistfunktioner såsom konsumentrådgivning, migrationsservice och budget- och skuldrådgivning. Miljöbyrån och stadens centrala webbredaktion kommer också att finnas i samma lokaler. Kontaktcenters mål och ambitioner är höga med siktet inställt på att bli sverigeledande avseende effektiv service, tillgänglighet och bemötande.
I kommunvägledarnas arbetsuppgifter ingår alla delar av ett kontaktcenters serviceverksamhet såsom telefonservice, besöksservice och service via digitala medier. Arbetsuppgifterna är mycket varierande, då kommunvägledaren i ena stunden informerar om förfarandet vid bygglov eller vad som krävs för att kunna söka försörjningsstöd, för att i nästa stund utfärda busskort till grundskole- och gymnasieelever. Initialt bidrar kommunvägledarna med kompetens från ett särskilt verksamhetsområde men efter hand byggs en mycket bred förvaltningsövergripande kompetens upp hos alla kommunvägledarna.
Arbetstiden är förlagd enligt schema och innebär helg- och kvällsarbete. För dig som har rätt attityd och ambitioner blir detta en mycket rolig och givande arbetsplats i nya fräscha lokaler med öppna kontorslandskap och roterande arbetsplatser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är trygg i att leda och följa upp andra och du förstår och kan förmedla innebörden av en hög servicenivå. Din ledarstil präglas av tydlighet, tillgänglighet och en förmåga att fatta snabba beslut när det behövs. Då detta är en verksamhet under uppbyggnad är det också viktigt att du tar en stor roll i att tydliggöra visionen för avdelningen samt ha en aktiv roll i att planera och genomföra aktiviteter med personalen för att uppfylla visionen för kontaktcenter.
Du har dokumenterad erfarenhet av att leda och att du har erfarenhet från en servicefunktion såsom call-center, kundtjänst eller motsvarande. Det är meriterande om du dessutom har en bakgrund inom något av de områden som kontaktcenter kommer att vara inriktat på. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal likväl som skrift. Behärskar du fler språk är det meriterande.
Du har en genuin servicekänsla och trivs i rollen att vara stadens ansikte utåt. Du är representativ och utåtriktad med hög social kompetens, du ser möjligheter och löser problem. Att ha ett starkt kundfokus är en självklarhet för dig och du har lätt för att skapa goda relationer med andra. Uppdraget kräver en personlig mognad och flexibilitet. Du är strukturerad och har förmågan att prioritera.
Du har gymnasiekompetens med grundläggande behörighet för högskoleutbildning alternativt utbildning vi bedömer likvärdig. Meriterande är om du har högskole-/ universitetsutbildning eller annan eftergymnasial utbildning i något av de områden som omfattar kontaktcenters uppdrag. Har du utbildning inom service och/eller kommunikation är det också meriterande.
För att klara arbetsuppgifterna på ett bra sätt behöver du ha hög IT-mognad då du kommer att arbeta i många IT-baserade system samtidigt. Vi ser även att du har goda kunskaper i Officepaketet och en vana och skicklighet i informationssökning via internet. Du har också en god förmåga att hantera sociala medier, vilket vi ser som meriterande. Då kontaktcenter är en viktig resurs avseende service och information vid kriser och extraordinära händelser är det viktigt att du ser detta som en del i kommunvägledarens uppdrag.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef