OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Försäkringskassan har fått regeringens uppdrag att erbjuda samordnad och säker it-drift för vissa myndigheter. Försäkringskassans it-avdelning erbjuder en egen portfölj av enstaka it-tjänster till svenska myndigheter, där SAFOS (Samarbetsplattform för Offentlig sektor), är en av it-tjänsterna. Du ska vara med och utveckla SAFOS, en gemensam plattform som etableras för digitala samverkanstjänster inom offentlig sektor.
Vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, flexibel arbetsmiljö och förutsättningar att styra ditt arbete på egen hand. Det ställer höga krav på att du som person har ett eget driv och vilja att nå uppsatta mål. Försäkringskassan it har resurser med bred och djup kompetens inom olika kunskapsområden vilket innebär att du får ett starkt lag runt omkring dig, där vi hjälps åt att arbeta mot samma målbild.
Utveckling, Opensource och Linux
Till verksamhetsområde it-produktion applikationsdrift söker vi senior applikationsdriftstekniker inom linux med fokus på open source produkter. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att arbeta med utveckling, drift och support av it-tjänster som körs på Försäkringskassans linux- och containerplattform, där tjänsterna bygger på Nextcloud, Jitsi och Element.
Detta innebär att du ska förbättra och vidareutveckla tjänster inom digitala samverkanstjänster. Du ska delta i projekt och aktiviteter som teknisk expert inom ditt område. Arbetet innehåller många kontaktytor med både interna och externa parter. I övrigt ska du även i enlighet med ITIL:s ramverk lösa incidenter samt genomföra ändringshantering för att förbättra och vidareutveckla de tjänster som produktområdet ansvarar för att leverera.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet inom containerteknologi till exempel open shift och kubernetes
• har erfarenhet inom utveckling av open source
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har arbetat med Nextcloud, Jitsi eller Element
• har arbetat med Shellscript.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Placeringsort: Enligt överenskommelse.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Fredrik Rasteby, tel 010-114 60 26 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Hanna Fransson, tel 010-113 44 55 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Marie Nordenfjäll, Saco-S Ann Wiström och Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 oktober 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.