Senior arkivarie till Fastighetskontoret

Senior arkivarie till Fastighetskontoret

Arbetsbeskrivning

Fastighetskontoret är arbetsplatsen för dig som vill vara med och påverka utvecklingen av Göteborg. Med rollen som markägare skapar vi förutsättningar för framtidens boende och näringsliv i vår stad. Fastighetskontoret verkar under fastighetsnämnden som ansvarar för Göteborgs mark- och bostadspolitik och har en central roll i stadens tillväxt och utveckling.

Vi är cirka 260 anställda och vårt kontor är centralt beläget nära Brunnsparken och Centralstationen. Arbetsplatsen kännetecknas av öppenhet, god stämning och engagemang. Vi har spännande uppdrag och medarbetare med bred erfarenhet och stor kunskap. Hos oss får du stort ansvar och kan aktivt bidra till stadens utveckling.
Anta utmaningen, tillsammans bygger vi staden!

ARBETSUPPGIFTER
Är du en erfaren och engagerad arkivarie med erfarenhet av arbete med digital information? Då kan detta vara nästa steg i din karriär.

Vi söker nu en erfaren medarbetare som kommer att ha huvudansvaret för att ta fram och revidera dokumenthanteringsplan, gallringsutredningar och -framställningar samt styrande och stödjande dokument inom arkivområdet. Rollen innebär arbete med arkivleveranser till Regionarkivet samt att bistå med kompetens vid införandet av nya och avveckling av gamla IT-system. Vi letar efter dig som tycker det är roligt att ta sig an den moderna informationsförvaltningens utmaningar och som vill vara med och utforma och driva vårt strategiska arbete för informationsförvaltning i samverkan med IT-expertis.

Rollen innebär till stor del självständigt arbete och planering men även samarbete med kollegor såväl inom enheten som resten av förvaltningen. Tillsammans med dina kollegor kommer du att arbeta med stöd och utbildning till förvaltningen i informationshanteringsfrågor, offentlig lagstiftning och utlämning av handlingar, digitalisering av arbetsprocesser med mera. I rollen ingår även att bevaka de kommungemensamma arkivfrågorna och delta i nätverk. Du kommer att lämna ut allmänna handlingar i viss utsträckning och vara ett stöd för kontorets övriga medarbetare vid utlämningsärenden.

Den utlysta tjänsten är placerad på enheten för ärendeprocess som består av sju personer omfattande arkivarie, registratorer, assistent, dataskyddshandläggare, nämndsekreterare och enhetschef. Enheten samarbetar nära kontorets juristenhet bl.a. vid sekretessprövningar och internutbildningar. På enheten arbetar vi på kontoret som bas med möjlighet till flexibel arbetsplats där arbete kan ske hemifrån ett par dagar per vecka.

Just nu pågår utvecklingen av Göteborgs stads nya stadsutvecklingsorganisation där vi strävar efter att skapa en mer sammanhållen och effektiv stadsutveckling. Som en del av förberedelsearbetet inför utvecklingen har Fastighetskontoret arbetat med inventering av sina processer och informationsbärare, ett arbete som kommer att fortskrida på enheten.

KVALIFIKATIONER
För denna tjänst ser vi att du har en akademisk examen där arkivvetenskap ingår samt några års erfarenhet av både analogt och digitaliserat arkivarbete. Alternativt att du har gedigen kunskap inom arkivområdet genom att du har arbetat inom verksamhetsområdet i många år men med en annan högskoleutbildning i grunden. Vi ser gärna att du även har studier eller erfarenhet av arbete inom systemvetenskap eller IT. Vi vill att du har arbetat med processkartläggning och processbaserad informationsredovisning samt har viss erfarenhet av projektledning.

Som person är du drivande och vill arbeta med långsiktig utveckling av informationsförvaltning. Du hittar dina utvecklings- och fokusområden och engagerar andra. Du ger service av hög kvalité i dina interna samt externa kontakter och du kan göra avvägningar utifrån ett helhetsperspektiv och har en förmåga att balansera mellan olika intressen. För att nå framgång behöver du ha ett diplomatiskt arbetssätt och vara lyhörd för verksamheternas behov och förutsättningar. Vidare ser vi att du är en kommunikativ person som delar med sig av sina kunskaper.

Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vår arbetsplats är belägen i centrala Göteborg och vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Som medarbetare på fastighetskontoret i Göteborgs stad får du en trygg anställning med många karriärvägar och möjligheter till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
På fastighetskontoret arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Tillsammans med vår idrotts- och friskvårdsförening erbjuder vi både träning och trivselaktiviteter, exempelvis hälsovecka, kräftskiva och bowlingturnering. Som anställd erbjuds du friskvårdsbidrag, cykelförmån, massage på arbetstid och träning på idrottsanläggningar till rabatterat pris.

Till rekryteringsföretag och annonsörer

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024