OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretagföretag verksamt inom flyg-, land- och
marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 000 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling.
Vår verksamhet bygger på teknik i den absoluta framkanten. Vi är övertygade om att vårt sätt att arbeta flyttar gränserna för det möjliga och skapar förutsättningar för en bättre värld.
Vad du blir en del av
Dynamics, ett affärsområde inom Saab, erbjuder understödsvapen, missiler, torpeder, sensorer, obemannade undervattensfarkoster och kamouflagesystem för försvarsmarknaden. Produktportföljen innefattar även produkter för den civila säkerhetsmarknaden såsom fjärrstyrda undervattensfarkoster till oljeindustrin och kärnkraftverk.
Befattningen Senior Commercial Manager är en roll inom gruppen Business Management inom marknadsföring och försäljning på Saabs affärsenhet Ground Combat. Syftet med organisationen Business Managent (affärsledning) är att stötta Saabs internationella försäljningsorganisation i affärsrelaterade frågor och att aktivt deltaga i försäljningen av affärsenhetens produkter på världsmarknaden.
Din framtida utmaning
I rollen som Senior Commercial Manager kommer du att ansvara för att ta fram den kommersiella delen av offerter och ge råd och förslag i kommersiella frågor för att säkerställa att affärsvillkoren i SBD offerter, beställningar och kontrakt har en acceptabel kommersiell risknivå. I arbetet ingår tolkning av kundförfrågningar, framtagning av affärskalkyler och prisförslag, författande av kommersiella avtalsvillkor vid offerering samt stöttning av förhandlingar med kunder. Du har ett nära och bra samarbete med övriga roller i marknadsförings- och försäljningsorganisationen både lokalt och internationellt samt med övriga funktioner i organisationen vilket t.ex. innebär att med hjälp av ekonomifunktionen ta fram betalplaner samt olika typer av garantier och finansieringslösningar.
I arbetet ingår också att agera support och stöd till vår programfunktion under pågående kontrakt främst gällande genomförande och omförhandling av kontrakt. Vi söker dig som vid behov även kan agera ”Bid Manager” vilket innebär att du leder hela offertarbetet.
Den du är idag
Du är en person som har lång kommersiell erfarenhet. Ditt arbete karaktäriseras av affärsmässighet och noggrannhet. Du har god förhandlingsvana och sätter en ära i att hålla dig uppdaterad om de olika kommersiella affärsvillkor som gäller i de länder du ansvarar för. Mycket goda språkkunskaper i minst svenska och engelska är ett krav. Grundläggande kunskaper i något annat språk ses som en fördel.
Läs\xC2_mer_om_Saab!
Kontaktpersoner på detta företaget
Rickard Göransson, sektionschef
+46 8 580 856 14
Åsa Aldingsson, HR
+46 8 580 851 31
Clas Ekman
+46 8 580 853 56
Christer Gustavsson, rekryterande chef
+46 13 23 17 57, +46 730 345 412
Paula Törnvall, HR
+46 13 18 45 28
Anders Pettersson, rekryterande chef
+46 13 184288, +46 734 184288
Bernt-Ove Lindh, HR-utvecklare
+46 13-185610, +46 734-185610
Erik Gustavsson, handledare
+46 13 231612
Stefan Thuresson, rekryterande chef
+46 13-182714, +46 734-182714
Tomas Ireman, områdeschef
+46 13-182595, +46 734182595