OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med på en betydelsefull resa och bygga upp vårt arbete kring Compensation and Benefits i Sverige. Sandvik Group söker en erfaren Compensation and Benefits Manager – en riktig expert och ledare inom området som delar vår vision om att effektiva och affärsnära HR-processer skapar ett framgångsrikt företag.
Inom Sandvik Group i Sverige arbetar ca 10 000 medarbetare och 1 500 chefer i över 20 olika bolag. Vi är uppdelade i fyra unika affärsområden och ett antal stabsfunktioner som alla har sina respektive team inom Compensation and Benefits. Visst är det en global, decentraliserad och väldigt komplex verksamhet, men framförallt så är det en otroligt spännande organisation med fantastiska medarbetare, oändliga karriärvägar och många fina förmåner.
Din utmaning
Som Compensation and Benefits Manager arbetar du i en decentraliserad värld med samtliga affärsområden, dess underliggande divisioner och våra koncernfunktioner i Sverige. Genom goda samarbeten med globala och lokala kollegor, och med våra externa partners samt fackliga parter, bygger och implementerar du en struktur för Compensation and Benefits - både strategiskt och operativt. Du är en stark drivkraft i att etablera och utveckla våra processer relaterat till detta och med din breda kunskap och erfarenhet är du ett viktigt stöd för HR-resurser och chefer i vår organisation.
Du leder bland annat en arbetsgrupp som består av representanter verksamma inom lönehantering, förhandlingar, kompensation, förmåner och pensionsfrågor i Sverige – ett forum som bevakar och utvecklar dessa områden med fokus på löner och förmåner och som rapporterar till vårt HR Country Council Sweden, där ansvaret för gemensamma HR-frågor hanteras.
Du är en mycket viktig pusselbit för oss och dina arbetsuppgifter inkluderar bland annat att:
utveckla och koordinera arbetet gällande vår jobbarkitektur, befattningsvärderingar och programmet ”Pay for Performance” - och utbilda organisationen i dessa områden
analysera och utveckla den årliga lönerevisionen, samt stötta HR-resurser och chefer vid lönekartläggning och lönesättning
hålla dig uppdaterad om vad som händer på marknaden och samarbeta med externa parter gällande marknadsdata för att utveckla och designa lönestruktur, rörliga belöningssystem och förmåner
proaktivt analysera och värdera HR-data kopplat till löner och förmåner och identifiera förbättringar
du kommer delta i, ge input till, och i vissa fall leda våra globala projekt inom ämnesområdet
I den här rollen utgår du från något av våra svenska kontor och resor till våra enheter inom andra delar av Sverige förekommer ett antal gånger per månad. Du rapporterar till chefen för Compensation and Benefits i ett av våra affärsområden.
Din profil
Vi söker dig med djupgående kunskaper inom området Compensation and Benefits i Sverige. Du har arbetat både strategiskt och operativt med detta under minst fem års tid och vi ser helst att du har ansvarat för att skapa och implementera en framgångsrik struktur kring Compensation and Benefits inom en större koncern. Då Sandvik är ett globalt företag behöver du utmärkta kunskaper i både engelska och svenska.
För att lyckas bra i rollen har du också:
vana av att röra dig i en decentraliserad organisation med krossfunktionella samarbeten och mycket nära kontakt med chefer, HR-resurser och fackliga representanter
erfarenhet att självständigt driva projekt
erfarenhet från befattningsvärdering; gärna Mercers IPE-metod och dess system
erfarenhet inom svenska pensions- och försäkringsförmåner; enligt lag och kollektivavtal men också för andra vanligt förekommande individuella planer på marknaden
ett stort digitalt intresse och en vilja att undersöka hur olika digitala lösningar kan hjälpa oss att vara strukturerade, effektiva och nå våra mål
mycket goda kunskaper i Excel
Du är mycket duktigt på att driva igenom frågor och skapa struktur och du gör det genom tydlig kommunikation och ett inspirerande och inkluderande tillvägagångssätt. Du lyssnar noga, utvärderar fakta och utmanar oss att utvecklas. Grunden i ditt arbetssätt är goda samarbeten och du är en viktig ambassadör för att vi ska lyckas med vårt arbete inom Compensation and Benefits.
På Sandvik är vi övertygade om att mångfald leder till en bättre omgivning för våra anställda, vårt företag och våra kunder och vi ser fram emot att träffa dig!
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-06-13. Läs mer om Sandvik Group och ansök via home.sandvik/karriar (jobb-id: R0027530).
Kontaktinformation
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Sameer Mujawar, Compensation & Benefits Manager for SMS, 026-26 11 38
Gärmund Sandberg, Senior Compensation & Benefits Specialist, 070-595 84 44
Fackliga kontaktpersoner
Thomas Lilja, Unionen, 070-261 04 82
Kerstin Norlén, Akademikerföreningen, 070-616 42 83
Peter Olsson-André, Ledarna, 026-26 19 84
För frågor angående rekryteringsprocessen kontakta HR Services, 020-26 14 44.
Ansvarig rekryterare
Christian Richtnér