OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Med en central placering i organisationen får du inblick i alla delar av Kronofogdens verksamhet och möjlighet att bidra i en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag.
Du kommer att vara med där det händer i en myndighet med starkt förändringsfokus.
Tjänsten är placerad på ledningsstödsenheten, på huvudkontoret i Sundbyberg. Ledningsstödsenheten är en enhet med närmare 20 medarbetare som har ett brett uppdrag att stötta ledningsgruppen på myndigheten samt de olika avdelningarna. Här arbetar analytiker, utredare och controllers. Du tillhör en engagerad controllergrupp som hanterar både verksamhets- och budgetfrågor där ni planerar arbetet och löser problem tillsammans.
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av utveckling och förvaltning av planering och uppföljning både av verksamhets- och budgetrelaterade frågor på en myndighetsövergripande nivå. Med andra ord har resultatet ofta påverkan på flera verksamheter inom myndigheten.
Du driver vidareutvecklingen av styrningen av Kronofogden i samarbete med andra. Det innefattar allt från produkter, modeller till metoder och arbetssätt. Du genomför olika analyser, tar fram förslag och beslutsunderlag, samverkar med andra inom avdelningen och andra avdelningar, genomför, förändringsleder och följer upp. I arbetet ingår bland annat att samordna arbetet med framtagandet av myndighetens årliga strategiska plan och årliga budgetunderlag till regeringen. Vidare deltar du i framtagandet av en rad återkommande produkter. Kravställning av ett business intelligence system för planering och uppföljning kan komma att inkluderas i uppgifterna. Arbetsmetoder och alternativ till lösningar är långtifrån alltid givna eller definierade och kräver ofta nytänkande. Arbetsuppgifterna är komplexa och kräver ofta metodutveckling.
Vi söker dig som har
- akademisk utbildning 180 hp (120 p enligt tidigare system) inom ekonomi
- minst 8 års aktuell erfarenhet av arbete med budget, prognos och uppföljning av verksamhet
- minst 5 års aktuell erfarenhet av projektledning och förändringsledning
- flerårig erfarenhet av att ha arbetat med strategiska frågor i nära samarbete med ledningsgruppen för en större myndighet eller större företag
- goda kunskaper i Officepaketet
- goda kunskaper i svenska
Det är meriterande om du har erfarenhet av utveckling av modeller och metoder för styrning och budget. Det är också meriterande om du har arbetat med systemutveckling.
Du har personliga egenskaper som innebär att du har en god förmåga till helhetssyn, analytisk förmåga är van att arbeta självständigt och kan driva arbetet framåt. Du trivs med att växla mellan olika nivåer: strategisk, taktisk och mer detaljerad. Du är kommunikativ och samarbetar väl med chefer och medarbetare i olika roller. Du gillar att arbeta med både text och siffror med målet att leverera ett kvalificerat beslutsstöd och genomarbetade produkter.
Information om oss och jobbet
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som controller. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html
Ett jobb som räknas- för andra och för dig! På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13