OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sedan 2013 har Omni ritat om det svenska medielandskapet. Vi har vunnit en mängd priser både i Sverige och internationellt. Men det bästa beviset på vår framgång är de 600 000 användare som älskar oss och varje vecka använder vår app.
Omni är inne i en spännande utvecklingsfas och söker nu en framåtlutad och nyfiken senior dataanalytiker som, med hjälp av miljontals dagliga datapunkter, vill vara med och ta Omnis insiktsarbete till nästa nivå. Detta är en ny roll på Omni och du blir en nyckelperson i hur vi arbetar framåt med data.
Tjänsten innebär att du kommer driva de stora strategiska och långsiktiga frågorna kring vår dataanalys, men samtidigt hugga tag i det dagliga arbetet med allt vad det innebär. Du kommer att jobba i ett modernt molnbaserat data warehouse (Snowflake/AWS) och flera visualiseringsverktyg som Tableau och Amplitude.
Omni drivs som en startup och du blir en nyckelperson i vårt entreprenöriellt drivna team. Samtidigt har du nära till analytikerkollegor hos moderkoncernen Schibsted och dess brands för att utbyta erfarenheter och ta er an analysutmaningar tillsammans.
Arbetsuppgifter :
-
Lyssna på verksamheten, förstå deras behov, ställa rätt frågor, utmana och ta äganderätt om frågor som rör data.
-
I sak kommer du att extrahera data, analysera och stödja Omnis alla delar med insikter.
-
Skapa insikter genom att koppla fakta till nya datapunkter och presentera dem med rekommendationer för olika stakeholders.
-
Skapa datapipelines med SQL och förbereda aggregerade och filtrerade vyer eller tabeller som kan användas av visualiseringsverktyg.
-
Bygga dashboards och rapporter i Tableau eller liknande.
-
Driva utvecklingen och implementeringen av vår mätning tillsammans med redaktion, affär och produktteamet.
Vi ser att du har arbetat i en liknande tjänst i 3-5 år. Där har du arbetat med helheten, men även arbetat med data gentemot kollegor som inte har samma kunskapsbakgrund som du. Vidare ser vi att du har en eftergymnasial examen, minst bachelor, inom datavetenskap, maskininlärning, statistik, matematik, programvaruteknik eller motsvarande. Du är bekväm i SQL och gärna något programmeringsspråk, speciellt meriterande är Python.
Omni är en plattform som är i kontinuerlig tillväxt. Det är en fördel om du har erfarenhet av en produkt i utveckling och som har haft fokus på tillväxt och/eller konvertering, som SaaS, E-handel eller liknande. Det är dock inget krav men starkt meriterande.
Du behöver ha en god affärsförståelse och kan presentera komplexa frågor genom att dela upp dem i mindre bitar. Vidare så förstår du grunderna i svenska. Allt vårt innehåll och metadata är på svenska.
Hos Omni:
-
Älskar vi nyheter och data!
-
Är alla medarbetares insatser, kunskap och idéer lika mycket värda. Det har skapat en stark och prestigelös företagskultur.
-
Är entreprenörsandan viktig för att skapa en utvecklande och stimulerande arbetsmiljö.
-
Är vi 40 medarbetare som trivs ihop i samarbetet mellan journalistik, affär och produktutveckling. Vi trivs helt enkelt med att arbeta ihop och det ger bäst resultat.
-
Har vi en work-from-anywhere-policy. Det betyder att du kan arbeta från Stockholm, Malmö, Kramfors eller Paris. Bara du är rätt person för jobbet.
Om Omni
Omni grundades 2013 som en del av Schibstedkoncernen och innebär ett helt nytt sätt för läsarna att uppleva nyheter. Omni har prisats med en lång rad utmärkelser, bland annat som Europas bästa nyhetstjänst.
Omni är både en redaktionell och teknisk innovation. All utveckling sker tillsammans med läsarna och på Omni arbeta redaktion, produktutveckling och sälj i ett unikt tätt samarbete. Omni söker hela tiden nya redaktionella och tekniska lösningar åt både läsarna och annonsörerna.
Om ansökan
Vi jobbar med löpande rekrytering och tjänsten kan kommas att tillsättas innan sista dag för ansökan. Sista dag för ansökning är 31 januari 2022. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringen får du gärna höra av dig till Alexander Frid Kahn - alexander.fridkahn@schibsted.com.
Välkommen med din ansökan!
Omni har varit live på svenska mediemarknaden sedan november 2013 och drivs som ett eget bolag inom Schibstedkoncernen.
För läsarna innebär Omni ett helt nytt sätt att uppleva nyheter och är redan Sveriges femte största nyhetstjänst med totalt ungefär 650 000 unika läsare. Omni har prisats med en lång rad utmärkelser, bland annat som Europas bästa nyhetstjänst i mobilen och Sverige bästa nyhetstjänst flera gånger (senast nu i december av IDG).
Omnis primära plattform är mobilen, men har även många läsare via desktop och tablets. I november 2017 lanserades Omnis systersajt Omni Ekonomi som riktar sig till Sveriges affärsläsare.
Omni är både en redaktionell och teknisk innovation. All utveckling sker tillsammans med läsarna och på Omni arbetar IT, redaktion och sälj i ett unikt tätt samarbete med varandra. Precis som Omni hela tiden söker nya redaktionella och tekniska lösningar åt läsarna lägger vi lika stor innovationskraft på att göra det åt annonsörerna.