OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brå verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten ska öka i samhället. Regeringen föreslår nu att kommunerna ska få ett lagstadgat ansvar att förebygga brott från 2023. Brå rustar sig för att kunna ge ett stöd till kommunerna i deras nya uppdrag. Vill du bidra till ett viktigt samhällsuppdrag, och arbeta med aktuella och meningsfulla frågor? På Brå bidrar du till att göra skillnad i ett arbete med stimulerande arbetsuppgifter tillsammans med kunniga kollegor i en engagerande miljö. Brå finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm, och vi är cirka 150 medarbetare.
Om jobbet
Till enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete (uba) söker vi nu en handläggare för att ta fram och utveckla det nya ekonomiska stöd som Brå kan komma att fördela 2023. Inledningsvis kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara att ta fram riktlinjer och rutiner för det ekonomiska stödet till kommunernas brottsförebyggande arbete. Som handläggare ansvarar du för att ansöknings-, berednings- och beslutsprocesser för det ekonomiska stödet genomförs utifrån gällande regelverk.
I arbetsuppgifterna ingår dessutom att:
- handlägga statsbidrag till kommuner
- administration kopplat till det ekonomiska stödet
- följa upp statsbidragssatsningar och regeringsuppdrag
- bidra till att utveckla statsbidragshandläggningen
- ha kontakter med bland annat kommuner
Som handläggare vid uba förväntas du också bidra till enhetens övriga arbetsuppgifter så som exempelvis omvärldsbevakning och spridning av god praktik.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har
- Akademisk samhällsvetenskaplig utbildning, eller annan utbildning/erfarenhet som Brå bedömer vara likvärdig
- Minst 5 års erfarenhet av arbete med fördelning av statsbidrag, gärna till kommunal verksamhet
- Juridiska kunskaper rörande statsbidrag
Det är meriterande med erfarenhet av ta fram och utveckla nya administrativa rutiner. Det är också en fördel om du har erfarenhet av brottsförebyggande arbete inom kommun.
Dina personliga egenskaper
Som personär du ordningsam och har förmåga att hantera flera parallella arbetsprocesser. Du är kommunikativ med dina kollegor och externa aktörer. I rollen är det även viktigt att du har ett öga för detaljer för att också kunna se helheten. Det ekonomiska stödet är enligt ett nytt regeringsuppdrag där du är drivande och initiativtagande vid upprättande av riktlinjer och rutiner. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse.
Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html.
Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald.
Närmare upplysningarlämnas av enhetschef Karin Svanberg, tfn 08-527 58 494, eller Isabelle Holmstedt, tfn 08-527 58 524. Facklig kontaktperson för SACO är Li Hammar tfn 08-518 32 429, och för ST är det Oliver French tfn 08-527 58 481.
Välkommen med din ansökan!
För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0459/21 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 10 december 2021.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Vesterhav
Petra Törnblom
0760-036080
Petra Törnblom
0760-036080
Anna Sellin
08-52758432
David Shannon
08-527 58 445
Nadja Bogestam
08-527 58 507
Lovisa Nilsson
08-527 58 497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Margareta Minnhagen
08-527 58 486