OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 900 medarbetare, 900 bussar, 150 tåg och 90 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka
Arriva Sverige är en del av Europas största koncern för persontrafik – Deutsche Bahn. Det gör det möjligt för oss att kombinera det mindre företagets snabba anpassningsförmåga med stabiliteten och kunskapen hos det stora moderbolaget. Vi uppfattar oss som en seriös utmanare på den svenska kollektivtrafikmarknaden med ambitionen att kontinuerligt vinna nya marknadsandelar. Det åstadkommer vi genom att alltid se möjligheterna till nya innovativa lösningar som får ännu fler människor att resa kollektivt.
Hoppas att du vill vara med på vår resa.
Är du erfaren och trygg i din HR kompetens och vill arbeta på en både operativ och strategisk nivå? Då kanske detta är nästa steg för dig! Arriva erbjuder en spännande och utvecklande roll i ett företag som är viktig för så många människor! Tjänsten är ett föräldravikariat med start i december 2021 till och med november 2022.
Om tjänsten
Som HR Business Partner för Arrivas svenska organisation är ditt ansvar främst att stötta företagets chefer i såväl operativa som strategiska frågor brett inom HR området. Du kommer att ingå i ett team med ytterligare tre HR Business Partners samt en HR-administratör. Du rapporterar till HR-chefen för Arriva Sverige och är placerad på Arrivas huvudkontor i Stockholm.
Arriva har under de senaste åren genomgått en strategisk resa med fokus på ledarskapsutveckling, värderingsarbete, nytt affärssystem samt övertag av nya kontrakt. Denna resa förväntas fortsätta och du som HR Business Partner kommer ha en nyckelroll i att förvalta samtidigt som du kommer vara med på företagets väg framåt.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter;
• Kollektivavtalsfrågor inom olika kollektivavtal
• Stötta och coacha Arrivas chefer i frågor inom det arbetsrättsliga området samt i fackliga förhandlingar
• Rehabiliteringsärenden
• Arbeta med lönerevision och lönekartläggning
• Arbeta med jämställdhetsarbete
• Arbeta med rekrytering och employer branding
• Arbeta med företagskultur, värderingar och ledarskapsfrågor
• Upprätthålla långsiktiga och hållbara relationer med fackliga partner
• Driva implementering av HR processer i samråd med ledningsgruppen
• Utreda behov och genomföra utbildningar inom det arbetsrättsliga området
Din profil
För att bäst matcha den här rollen ser vi att du tidigare har arbetat i en HR Business Partner roll där du har hanterat HR-frågor i en personalintensiv organisation med arbetsuppgifter enligt ovan. En förutsättning är att du tidigare har arbetat både operativt och strategiskt inom HR.
Vi ser att du har erfarenhet av att hanterat kvalificerade arbetsrättsligt frågor samt har förhandlingsvana. För oss är det viktigt att du tycker om att bygga långsiktiga relationer med chefer liksom andra samarbetspartners och har du tidigare arbetat i en coachande roll gentemot ledare ser vi detta som meriterade. Du drivs av att arbeta nära verksamheten men kan även lyfta blicken för att se långsiktigt.
Som person är du driven, strategiskt med en god samarbets- och kommunikationsförmåga som gör att du har lätt för att skapa goda och professionella relationer på olika nivåer i en organisation. För den här rollen är det viktigt att du är affärsmässig och resultatorienterad och tycker om att arbeta strukturerat mot verksamhetens mål.
Kontakt
I den här rekryteringen samarbetar Arriva med Corplus. Urval och intervjuer sker löpande så välkommen med din ansökan redan idag dock senast 2021-10-17. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Elin Grönqvist, telefon 072-510 55 54 eller elin.gronqvist@corplus.se