OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter och Stadsarkivet.
Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.
Om arbetsplatsen
LKDATA omfattar 95 anställda och omsätter cirka 170 miljoner kr. Vårt uppdrag är att stödja, utveckla och effektivisera kommunens verksamheter genom att kombinera hög kunskap inom informationsteknologi och kommunal verksamhet. Genom denna unika kombination ser vi till att kommunens verksamheter kan koncentrera resurserna på sin kärnverksamhet. Vår verksamhet är certifierad enligt ISO 20 000, sedan 2010. Vi arbetar i enlighet med ITIL Service Management sedan 2005 och portföljstyrningsmodellen PM3 sedan 2017.
Vi strävar efter att varje medarbetare ska känna arbetsglädje, ha inflytande, lust och möjlighet att utvecklas, både i arbetet och som individ. Det finns en större mening i det vi gör - Linköpings kommun är mitt inne i en förändringsprocess och en expansiv fas där du har möjlighet att vara med och utveckla Linköping och verka för medborgarnas bästa.
Arbetsbeskrivning
En Senior IT- Tekniker inom Teknik och Servicegruppen arbetar i ett team och är tillsammans med teamet den som hanterar och administrerar Linköpings kommuns klientpark.
Här finns ingen prestige, vi stöttar och hjälper varandra i arbetet och ser till att arbetsdagen flyter på bra och att man har tid att se och ge varandra energi.
Du förväntas kunna ta en ledande roll i klienthanteringen, vilket bland annat inbegriper hantering av alla aspekter av Client Operating System deployment samt underhåll och konfiguration av MEMCM. Du är även van vid att skriva systemdokumentation och att dokumentera förslag till förändringar av rutiner och arbetsflöden i miljön.
Omvärldsbevakning och förslag till utvecklingsaktiviteter är en självklar del av rollen som senior IT-tekniker och du kommer dagligen arbeta i verktyg såsom Google Workspace, MEMCM och Group Policy-hantering i Active Directory.
Kvalifikationer
Du har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot informationsteknik eller annan utbildning som bedöms relevant för uppdraget. Du ska ha B- körkort och flerårig erfarenhet av arbete med storskalig drift och underhåll av arbetsplatsutrustning i komplexa och stora IT-miljöer.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom process- och styrmodeller såsom ITIL och PM3.
Du kommer med nya idéer och förslag till nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor och det är naturligt för dig att söka och ge feedback till kollegor för att på ett proaktivt sätt arbeta med att utveckla dig själv och dina kollegor.
Som person så tror vi att du älskar att lära dig nya saker, är social, öppen och serviceinriktad. Vi ser även att du är strukturerad, ansvarstagande och gillar att koordinera och driva aktiviteter i mål. Du är en lagspelare som arbetar mot att nå gemensamma mål, samt har en förmåga att se helheter och se till verksamhetens bästa i ditt agerande.
Du skall även kunna delta i utvecklingsprojekt eller projekt som drivs i den egna linjen.
För att lyckas som Senior IT-tekniker (IT-specialist) inom Klient behöver du kunskap och erfarenhet av:
• mjukvaru/programpaketering (MSI paketering)
• hantering av Microsoft Office.
• Service Management enligt ITIL (gärna Certifiering ITIL Foundation)
• SCCM-MDM (koppling Intune)
• Group Policy-hantering i Active Directory
• Programmering/Scripthantering (Powershell och VB script)
• imagehantering; WinPE och Windows 10 Kunskap och erfarenhet av WSUS/SUP/ADR, struktur och uppdateringar via MEMCM
Certifiering inom dessa system/produkter är meriterande
Vi söker dig som har erfarenhet och förmåga att snabbt lokalisera och åtgärda fel samt att kunna ge förslag till proaktiva lösningar för att minimera servicearbete på plats hos kund. Du bör ha erfarenhet av systemdokumentation och har du dessutom erfarenhet av Chrome Device så är det meriterande.
Information om tjänsten
Tillträde: Så snart som möjligt
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 6202