OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Arbetsuppgifter och ansvar
Kommunikationsavdelningen leder, utvecklar och stödjer myndighetens interna och externa kommunikation. Avdelningen består idag av drygt 60 personer uppdelade på fyra verksamhetsområden.
Vi söker nu en senior kommunikatör som kommer att arbeta med kommunikation för Avdelningen för sjukförsäkringen. Fokus för denna tjänst är att stötta ledningsgruppen för Avdelningen för Sjukförsäkringen med lednings- och förändringskommunikation. Uppdraget handlar även om att sprida kunskap externt om socialförsäkringen och Försäkringskassans uppdrag inom ramen för Sjukförsäkringen. Frågorna är ofta komplexa och intresset från de försäkrade, allmänhet och media är stort.
Tjänsten kommer även att innebära andra vanligt förekommande arbetsuppgifter på en Kommunikationsavdelning, som t ex att producera nyheter och artiklar för olika kanaler och att ge kommunikationsstöd och rådgivning till chefer.
Vi arbetar i team vilket innebär att för Avdelningen för Sjukförsäkringen arbetar fyra kommunikatörer tillsammans med andra professioner inom Kommunikationsavdelningen för att hålla ihop helheten och stötta verksamheten.
Som Kommunikatör hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet inom kommunikationsområdet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flera års erfarenhet av en liknande roll
• har erfarenhet av lednings- och förändringskommunikation
• har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt, planerar i förväg, gör tydliga prioriteringar
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultatet med hög kvalitet
• har förmåga att se helheter och analysera sammanhang
• är bra på att nätverka, skapa kontakter och har god samarbetsförmåga
• har en mycket god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikation för både externa och interna målgrupper
Det är meriterande om du:
• har suttit i ledningsgrupp
• har erfarenhet av en liknande roll i offentlig verksamhet
• har kunskap om Socialförsäkringen och Sjukförsäkringen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är tillsvidare på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placering på huvudkontoret i Hägersten, Telefonplan. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Arbetsuppgifter i anställningen är säkerhetsklassade och säkerhetsprövning enligt 14 § säkerhetsskyddsförordningen kommer att ske.
Kontaktpersoner
Chef: Elisabet Heimbürger, 010-111 37 29 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stig Lindblom, 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Annika Borg, 010-116 34 74, Saco-S: Ingmarie Johansson, 010-119 26 37, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 13 mars 2022. Bifoga gärna dina examensbevis, betyg och intyg.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.