OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du fortsätta utveckla din kompetens inom kravanalysarbete, och samtidigt vara med att utveckla nästa generations förmånssystem som berör miljoner av människor? Vad roligt, då är det kanske du som är vår nästa kompetenta kollega? Här arbetar vi i agila team med engagerade och kunniga kollegor, det är högt i tak och alla får bidra. Det är en fantastisk möjlighet för dig som vill arbeta med verksamhetsnära IT-utveckling, må bra bland trevliga, duktiga kollegor och samtidigt gör stor nytta för samhället!
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 400 medarbetare på 8 orter.
Vår vision är att göra pensioner enklare. Att utveckla digitala tjänster är ett viktigt inslag: i framtiden ska fler kunna göra sina ärenden på webben och automatiserade flöden ska effektivisera handläggningen. Vi ska kunna hantera åtta miljoner användare och värden upp till tio procent av Sveriges BNP. Det ställer höga krav på teknik, användbarhet och säkerhet. Vi bygger det med agil affärsutveckling där vi arbetar tillsammans tvärs över hela organisationen, för att kunna kravställa, utveckla, testa och driftsätta.
Till vår utvecklingsavdelning söker vi nu senior kravanalytiker som brinner för agila arbetssätt. Du kommer huvudsakligen att arbeta med den systemförnyelse som pågår för att bygga framtidens plattform för hantering av våra pensionsförmåner.
I utvecklingsavdelningens uppdrag ingår att driva myndighetens strategiska verksamhetsutveckling utifrån våra utvecklingsinriktningar kundcentrering och digitalisering.
Vi söker dig som har intresse för att utveckla tjänster och att få en grupp människor att prestera tillsammans. I din roll som kravanalytiker kommer du att identifiera kundernas och verksamhetens önskemål och behov, leda analysarbete och delta i verksamhetsnära IT-utveckling. Vi arbetar tvärfunktionellt i agila team där kravanalytiker är en av flera förmågor. Du kommer jobba tillsammans med utvecklare, testare, specialister mfl., och ingå i enheten för Verksamhets- och kravanalys på utvecklingsavdelningen.
Du är en betydande länk mellan verksamheten och IT och det är därför viktigt att du förstår tekniken i stora flödesbaserade system och digitala kanaler.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
Relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet
Flerårig erfarenhet av att leda arbete med facilitering av krav nära kunder, intressenter och kollegor i självorganiserande team
Lång vana att dokumentera krav i form av användningsfall/use case samt user stories
Jobbat med förändrade behov/krav från kunder och verksamhet under hela utvecklingens gång; från identifierat behov med utredningar/analyser till levererad nytta till kund eller verksamhet
Definierat och följt upp effektmål
Meriterande är:
Certifierad kravanalytiker
Erfarenhet av agilt förändringsarbete inom kravhantering
Erfarenhet av arbete med stora komplexa system (t ex ärendehanteringssystem) med många verksamhetsregler
Erfarenhet av arbete med servicedesign/interaktionsdesign/UX
Erfarenhet av systemnära kravarbete, tester och utveckling
Erfarenhet av testdriven utveckling (exempelvis Specification by Example)
All dokumentation sker på svenska varför det är viktigt att du behärskar språket väl.
Egenskaper:
För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten.
Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både teammedlemmar, chefer och andra kollegor. Det är viktigt att du har en god förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt.
I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Placeringsort är på något av Pensionsmyndighetens kontor i Stockholm eller Luleå. Intervjuer sker i Stockholm.
Tjänsten är tillsvidare och vi tillämpar provanställning om 6 månader.
Då myndighetens verksamhet bedrivs på åtta verksamhetskontor kommer video- och telefonmöten samt resor förekomma i tjänsten.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vänligen ange diarienummer PSL 2020-48 i din ansökan.
För mer information:
För mer information kontakta gruppchef Emelie Bäckman 010-454 27 89.
Fackliga representanter:
Linda Modin, SACO, 010-454 33 36
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53
Välkommen med din ansökan!