Senior projektledare för Open Trade Gate Sweden

Senior projektledare för Open Trade Gate Sweden

Arbetsbeskrivning

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.

Vårt utvecklingssamarbete syftar till att skapa goda förutsättningar för låg- och medelinkomstländer att delta i internationell handel och bidra till hållbar utveckling. Våra samarbetspartners finns både i offentlig sektor och i det lokala näringslivet. Vi arbetar med kapacitetsutveckling i projektform, utbildningar och specifika insatser för att öka företags kännedom om den svenska marknaden och stärka deras möjlighet till export till Sverige och EU.

Enheten för hållbarhet och utvecklingssamarbete leder myndighetens arbete med handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. Enheten ansvarar dessutom för myndighetens verksamhet med handel och hållbar utveckling.

Vi söker två till tre erfarna projektledare som vill bidra till vårt viktiga arbete.



ARBETSUPPGIFTER
I vår importfrämjande verksamhet Open Trade Gate Sweden (OTGS) förbereder vi företag och exportfrämjande organisationer i våra partnerländer att ta steget mot en hållbar handel med företag på EU och Sveriges marknad. Vi arbetar tillsammans med lokala partners i projekt som omfattar både kapacitetsstärkande insatser och aktiviteter för matchning, deltagande på mässor och delegationsresor.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av att;
• utveckla och genomföra importfrämjande projekt med företag och organisationer i låg- och medelinkomstländer samt länder som omfattas av EU:s associeringsavtal
• stärka och vidareutveckla vår importfrämjande verksamhet genom exempelvis utbildning och fördjupad marknadskunskap i syfte att förbereda företag för export.
• genomföra informationsinsatser självständigt och i samarbete med kollegor och andra svenska aktörer såväl i Sverige som utomlands.
• Kontinuerligt utveckla arbetssätt och informationsmaterial för att säkerställa en effektiv verksamhet.
Arbetet innebär täta kontakter med exportörer och exportfrämjande organisationer i låg- och medelinkomstländer, importörer på den svenska marknaden, andra svenska myndigheter, utländska ambassader i Stockholm, svenska ambassader i andra länder samt nationella och internationella organisationer.
Tjänsteresor internationellt är en del av arbetets innehåll. Andra arbetsuppgifter kan förekomma.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är driven och initiativrik, strukturerad och lösningsfokuserad samt vill utvecklas genom utmaningar.
Du ska ha
• relevant akademisk examen, inom statskunskap, nationalekonomi, juridik eller annat område av relevans för tjänsten
• flerårig erfarenhet som projektledare
• dokumenterad marknadskompetens som exempelvis erfarenhet från exportfrämjande verksamhet eller annan relevant kunskap om den svenska marknaden och näringslivet
Det är meriterande om du har
• arbetat med frågor kopplade till import eller export och den svenska marknaden inom sektorer (varor och tjänster) som är relevanta för import från våra samarbetsländer
• erfarenhet från internationellt utvecklingssamarbete och goda kunskaper om mål-och resultatstyrning inom biståndet
• kunskap kring och intresse av hållbarhetsfrågor ur ett företagsperspektiv
Du leder dig själv lika bra som du leder andra. Du kan presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt. Du är bekväm med att tala inför publik och har förmåga att förmedla budskap till olika målgrupper på ett lättillgängligt sätt. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper som är relevanta för tjänsten, som samarbetsförmåga, initiativförmåga och lyhördhet.


ÖVRIGT
Du ansöker genom att besvara ett antal urvalsfrågor samt bifoga ansökan och cv i rekryteringssystemet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ingrid Lindeberg
08-690 48 66
Robert Leijon (SACO)
08-690 48 00
Philip Levin (ST)
08-690 48 00
Chef för administrativa enheten Liselotte Andersson
08-690 48 55
Christopher Wingård (SACO)
08-690 48 00
Sonny Ericsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Karin Eckerdal
08-690 49 35
Kristina Olofsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Henrik Isakson
08-690 49 07
Enhetschef Agnès Courades Allebeck
08-690 48 46

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommerskollegium
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 februari 2023
  • Ansök senast: 5 mars 2023

Besöksadress

Drottninggatan 89 11386 Stockholm
None

Postadress

Box 6803
Stockholm, 11386

Liknande jobb


19 november 2024

Analytiker till enheten för Strategisk analys

Analytiker till enheten för Strategisk analys

19 november 2024