OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om konsultuppdraget
- Ort: Stockholm
- Uppdragslängd: ca. 18 månader
- Sista ansökningsdagen: ansök snarast
- Uppdragsstart: Enl. ök.
- Omfattning: 100%
- OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.
Bakgrund
Ett av kundens stora och viktiga program är i genomförandefasen och behöver förstärkning. Kunden söker en senior projektledare som ska leda programmet och/eller flera av projekten, bygga upp struktur, styrning, ansvara för programmets/projektens leverans inom tid, kostnad och resultat gentemot beställare och styrgrupp. Det dagliga arbetet handlar om att leda och styra projektresurser för att kunna bidra till den totala leveransen inom programmet.
Uppdragsbeskrivning
Programledaren ska säkerställa att kunden kan bidra till och ha nytta av RSC-tjänsterna. Det kommer ha stor påverkan på befintligt arbetssätt både i kontrollrummet och på kontoret. IT-system behöver anpassas och eventuellt nya IT-system utvecklas eller upphandlas.
Programledaren skall leda arbetet i det lokala svenska projektet som behövs för att samordna leveranser i takt med de övriga nordiska lokala projekten.
Det kan även finnas ett behov att leda andra och kommande utvecklings- och implementeringsprojekt inom divisionens verksamhetsområden.
Arbetsuppgifter:
- Ansvarar för programmets och de ingående projektens tid, kostnad och resultat
- Leda projektteam för att utveckla och implementera nödvändiga arbetsprocesser och rutiner
- Koordinerar verksamhetskrav med verksamhet, IT och andra stödfunktioner
- Kunskap om förvaltningsstyrning, meriterande med PM3 erfarenhet
- Driva programmet enligt kundens produktionsmodell, PPS
- Planera, följa upp och rapportera programmets progress till styrgrupp
- Hantera risker i programmet enligt kundens rutiner
- Planering, uppföljning och kommunikation av aktiviteter inom programmet
- Ansvara för förändringsledning hanteras inom programmet
- Delta i det Nordiska samarbetet
- Samarbete och resor inom Norden förekommer
Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):
- Högskoleexamen eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt genom annan utbildning eller arbetslivserfarenhet
- Minst 15 års erfarenhet som projektledare/programledare
- Minst 10 års erfarenhet av att ha arbetat med projekt i internationell miljö
- Minst 10 års praktisk erfarenhet av PPS, PROPS eller liknande som projektstyrningsmodell
- Minst 5 års erfarenhet av arbete i en organisation med förvaltningsmodellen PM3
- Minst 5 års erfarenhet av att ha arbetet inom en samhällskritisk verksamhet med mycket höga säkerhetskrav
- Minst 4 års praktisk erfarenhet av att implementera nätföreskrifterna SO GL och CACM
- Stor erfarenhet av att kommunicera med beställare, kravställare, leverantörer, verksamhetspersoner och andra aktuella intressenter
- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):
- Aktuell erfarenhet av att ha arbetat för en statlig myndighet
- Aktuell erfarenhet av arbete inom Elmarknad eller kraftsystem
- Aktuell erfarenhet av arbete i ett eller flera standardiserade projektverktyg, till exempel Antura Projects.
- Erfarenhet av arbete inom komplexa nordiska projekt/program i energibranschen
Annat
Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Kunden förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.
- Har en professionell och kundorienterad attityd samt förmåga att snabbt ta till sig ny information och omvandla dessa till kreativa lösningar
- Drivande, ansvarstagande och resultatinriktad, med stor förmåga att ta initiativ, analysera och finna lämpliga lösningar
- Strukturerad och förmåga att arbeta självständigt med att planera prioritera och utföra sitt arbete
- Bra på att leda och få med sig människor genom att kommunicera med alla inblandade parter
- Bra på att leda arbetsgrupper och coacha medarbetare
- God kommunikationsförmåga
- Engagerad och driven av att vilja skapa nytta för verksamheten
- God samarbetsförmåga och initiativförmåga
- Vilja att dela med sig av egna erfarenheter och ha en vilja lära av andra
- Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
______________________
Hur du kommer vidare
- Sök uppdraget genom denna annons
- I ansökan anger du ett kravställt timpris
- Lägg in ett CV i word-format
- Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
- Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen.
Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken kunden är i god tid.
Om Shaya Solutions
Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik.
Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag i hela Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Vårt motto är därför Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet.
Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar.
Annonsförsäljare undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Joseph Öberg Shaya
Ellen Falkenström