Senior projektledare till Samverkan Stockholmsregionen (Öppna drogscener)

Senior projektledare till Samverkan Stockholmsregionen (Öppna drogscener)

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som, genom målinriktad projektledning, gör att länets samverkan i brottsförebyggande frågor samt ANDT arbete får ordentlig fart. Länets alla 26 kommuner, Polisen, Länsstyrelsen, Kriminalvården och Tullverket vill öka sin förmåga gällande resultatinriktad samverkan. Aktörerna har goda erfarenheter av att bedriva brottsförebyggande arbete men behöver ta det till nästa nivå för att bl.a. minska gängkriminalitet och narkotikahandel som finns i länet. Den länsövergripande styrgruppen av ledande beslutsfattare som representerar samtliga aktörer har, i ett första delprojekt, satt målet att tillsammans kraftigt minska antalet öppna drogscener i länet. I 2021 års kartläggning av antalet öppna drogscener identifierade polismyndigheten 64 öppna drogscener i Stockholms län.  Vid dessa platser ska brottsligheten minska och tryggheten öka.  Projektledarens roll är avgörande för att samtliga aktörer ska nå resultat och kraftigt minska antalet drogscener i länet.

Projektledaren anställs inom ramen för Samverkan Stockholms Regionen (SSR). SSR drivs gemensamt av ett 40-tal aktörer i Stockholms län. SSR har en nyckelfunktion i länet för planering, förberedande åtgärder, analys, utveckling, beslut, genomförande och uppföljning inom krisberedskap där kommunikationssamordning är en integrerad del. Läs mer här om Samverkan Stockholm Regionen

Arbetsuppgifter
Som senior projektledare kommer du att leda en arbetsgrupp med sakkunniga deltagare som är utsedda av aktörerna. Gruppen ansvarar för att strategiskt och taktiskt planera och genomföra arbetet med att skapa förutsättningar för framtagandet av regional inriktning mot öppna drogscener. Du kommer också tillhöra en mindre arbetsgrupp inom SSR som har ett brett uppdrag kring krishantering.  I rollen som senior projektledare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att


• driva och förankra processer i enlighet med projektplan och mål
• stärka aktörernas förmåga till att uppnå gemensamma resultat genom samverkan
• tillsammans med länets aktörer bedöma behov av mobilisering och prioriteringar och vara pådrivande i genomförandet
• ansvara för rapporteringen till den länsövergripande styrgruppen
• kartlägga och inventera länets pågående arbete och aktiviteter mot öppna drogscener
• tillsammans med aktörerna sprida kunskap om verkningsfulla arbetssätt och metoder som är kopplade till öppna drogscener
• följa upp och utvärdera olika insatser för att öka förmågan att kontinuerligt minska antalet öppna drogscener.

Du kan komma att ingå i myndighetens krisledningsorganisation vid samhällsstörningar.

Kvalifikationer
Du ska ha

• högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• erfarenhet av ledande roller
• minst fem års erfarenhet av arbete i komplexa strukturer och samverkansprocesser
• mycket god förmåga att kommunicera skriftligt och muntlig
• mycket god förmåga att själv planera, strukturera och prioritera ditt arbete
• mycket stark integritet kombinerad med öppenhet och nyfikenhet.

Dessutom är det viktigt att du är mål- och resultatinriktad.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av att leda komplexa projekt
• dokumenterad utbildning i projektledning
• kunskap om och erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete, utredningsarbete och framtagande av beslutsunderlag
• aktuell kunskap om brottsförebyggande arbete samt erfarenhet av polisens och kommuners brottsförebyggande arbete.

Anställning
Anställningsform: Visstid 2 år.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast alt enligt överenskommelse

Det kan bli aktuellt med tester i samband med anställningsprocessen.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm och det kommer att finnas möjligheter att delvis arbeta på annan plats än på kontoret.

Ansökningsförfarande
Sista ansökningsdag: 2022--05-02
Referensnummer: 112-18582-2022

Var noggrann när du besvarar de frågor som du får när du skickar in din ansökan då de kommer ligga till grund för det första urvalet vi gör. Bifoga CV och personligt brev. I det personliga brevet vill vi att du fokuserar på vad som är intressant med rollen samt vilka erfarenheter, kompetenser och egenskaper du har som gör att du passar för rollen. 

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.

Kontaktpersoner

Samordningschef Mikael Jeppson
010-2231678

Emma Andersson
SACO
010–2231366

Lisa Palmér
ST
010-2231698

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 april 2022
  • Ansök senast: 2 maj 2022

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024