OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Uppdragsbeskrivning
Ett av kundens stora och viktiga program är i genomförandefasen och behöver förstärkning. Programmet ska skapa en digital grundförmåga, där organisatoriska förmågor införs i syfte att effektivt utbyta kraftsystemdata mellan kunden och parter i branschen. Dessutom ska programmet bygga upp organisatoriska förmågor som till exempel processer, avtal, kommunikation med externa parter och stöd.
Programmet ska samla in och leverera data till följande kärnprocesser:
Genomföra nätplanering
Analysera systemstabilitet
Säkerställa tillräckliga stödtjänster
Balansera kraftsystemet
Övervaka och hantera kapaciteter
Planera och hantera avbrott
Uppdraget omfattar att vara senior projektledare i programmet men det kan även finnas behov av att leda andra utvecklings- och implementeringsprojekt inom divisionens verksamhetsområden.
Arbetsuppgifter:
Stödja programledaren, delta i programmets styrgrupp och i projektens styrgrupper.
Bidra och driva analyser för alternativa tillvägagångssätt för att genomföra programmets effektmål.
Stötta projektledare i programmet, proaktivt stödja projekten och säkerställa gemensam överhörning.
Leda egna uppdrag eller projekt enligt Svenska kraftnäts projektmodell, PPS, ansvara för projektets tid, kostnad och resultat.
Hantera risker i projekt enligt Svenska kraftnäts rutiner.
Obligatoriska krav:
Akademisk examen med inriktning mot elektroteknik eller likvärdiga tekniska discipliner.
Minst 10 års erfarenhet som projektledare av större komplexa verksamhetsprojekt och IT-projekt.
Minst 7 års erfarenhet av projektledning inom kraftsystemdata.
Minst 5 års erfarenhet från implementering av IT-stöd för kontrollrumsverksamhet.
Dokumenterad erfarenhet från minst 2 uppdrag avseende att leverera hög kvalitet med helhetstänk och kommunicera med flera olika intressenter i uppdraget, t.ex. beställare, kravställare, leverantörer, externa kontaktytor, verksamhetspersoner och projektresurser.
Mervärdeskrav
Minst 3-års aktuell erfarenhet, de senaste 5 åren, av att ha arbetat med implementering av nätkoder.
Minst 5-års aktuell erfarenhet, de senaste 7 åren, av att ha arbetat på en myndighet.
Certifiering/utbildad inom PMI, IPMA, ITIL, PM3, PROPS, PRINCE2, Agila metoder t ex SAFE.
Minst 5 års praktisk erfarenhet av PPS som projektstyrningsmodell.
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.