Senior rådgivare till Ledningsstaben

Senior rådgivare till Ledningsstaben

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.

Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter

Tjänsten som senior rådgivare är placerad på Ledningsstaben. Staben utgör myndighetsche-fens direkta stöd för att styra och leda verksamheten. Staben håller samman myndighetens övergripande planering, styrning och uppföljning och tar fram relevanta underlag till styrels-en, generaldirektören och ledningsgruppen. Vidare håller Staben samman myndighetens styrelsearbete och ansvarar för den fortlöpande kontakten och dialogen med Regeringskan-sliet och andra myndigheter i frågor som rör ansvarsområdet. Tjänsten innebär dessutom att utgöra ett generellt bollplank för myndighetsledningen när det gäller att styra och leda myndigheten.

Vi söker dig som:

. Har relevant akademisk examen eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
. Har bred och mångårig erfarenhet från att arbeta med strategisk styrning.
. Har god förmåga att uttrycka sig såväl skriftligt som muntligt.

Det är meriterande om du:

. Har arbetat med att starta, bygga upp eller förändra myndigheters styrning och organisation.
. Är van att arbetsleda utan att vara chef.
. Har erfarenhet av verksamhets- och finansiell uppföljning.
. Har flerårig erfarenhet från någon av de myndigheter som Utbetalningsmyndigheten kommer ha en nära samverkan med, utredningsväsendet eller Regeringskansliet.

Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Det är av stor vikt att du är en stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill person. Tjänsten innebär att du i ett flertal situationer kommer att representera myndigheten. Internt på myndigheten kommer du att vara den som på olika sätt säkerställer att myndighetsledningens viljeinriktning får genomslag. Synnerligen god samarbetsförmåga och gott omdöme är därför en självklarhet.

Helhetssyn och systemförståelse kommer att vara viktiga egenskaper, vilket även inkluderar en förmåga att både våga välja och välja bort bland det som är de mest relevanta frågeställningarna att arbeta med. Det är även viktigt att du känner dig bekväm med att ta stort eget ansvar samtidigt som du är lyhörd för ledningens styrsignaler och viljeinriktning. Du ska säkerställa att myndighetsledningens intentioner får genomslag men behöver också vara såväl prestigelös som ha god samarbetsförmåga. Den kommunikativa förmågan är extra viktig.

Då Staben kommer att vara en numerärt liten funktion krävs även att du har kapacitet och vilja att arbeta med en stor spännvidd av frågor, beroende på myndighetens behov. Din roll innebär även att hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter och du behöver ha ett högt säkerhetsmedvetande.

Övrigt

Tjänstgöringsorten är Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
Resor i tjänsten kan förekomma.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta tillträdande stabschefen Therese Pelow på telefon 08-4051000. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.

Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm. Du kommer då tillsammans med dina kollegor i utredningens sekretariat förbereda myndighetens bildande.

Välkommen med din ansökan senast 10 augusti 2023.

Intervjuer kan komma att ske löpande under annonseringstiden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2023
  • Ansök senast: 10 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024

22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024