OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
För vår kunds räkning söker vi en erfaren redovisningsekonom.
Tjänsten är en anställning direkt hos kundföretaget. I denna tjänst får du arbeta med flera ansvarsområden inom finans. Det inkluderar rapportering till redovisningschefen och omfattar hela uppsättningen konton och redovisningsrapporteringsfunktion.
Arbetsuppgifter
- Säkerställa efterlevnad av företagets policyer, US GAAP, SOX och lokala lagstadgade lagar och förordningar och att verksamheten bedrivs inom företagets etiska uppförandekod.
- Arbeta med de externa revisorerna för att se till att alla data och krav görs tillgängliga för revision.
- Ansvara för den årliga finansiella rapporteringen och förberedandet av skattescheman enligt skatteförordningen.
- Ansvara för arbetet med företagets skattekonsulter för att säkerställa att årlig skattedeklaration lämnas in i tid
- Säkerställa kvalitet och aktualitet i redovisning och rapportering, samt att all finansiell data är korrekt, fullständig och inskickad i enlighet med företagets tidsplan.
- Förbereda och granska finansiella rapporter och utföra/granska avstämning av balanskonton.
- Stödja BP-funktionen med framtagande av månatlig finansiell information och rapportering till Corporate.
- Ge input när det behövs för affärsplanering och prognosprocess, i samarbete med webbplatsen Finance Business Partner.
- Andra ansvarsområden eller uppgifter som ligger inom färdigheter och förmågor, när det är rimligt instruerat.
Kvalifikationer
- Minst 2 års relevant arbetslivserfarenhet.
- Erfarenhet av lagstadgad rapportering kommer att vara fördelaktigt.
- Erfarenhet av företagsredovisning och rapporteringssystem
- Affärssystemserfarenhet, företrädesvis IFS
- Goda datorkunskaper och utmärkt MS Office-användare. Mellanliggande till avancerade Excel-färdigheter är ett måste.
- Proaktiv attityd och vilja att lära.
- Uppmärksam på detaljer och utmärkta analytiska färdigheter är nyckeln till denna roll.
- Flexibilitet med tillfällig övertid och helgdagsarbete.
- Kunna kommunicera på engelska (skriftligt och muntligt)
- Lagspelare och stark kommunikationsförmåga.
Meriterande med arbetslivserfarenhet i tillverkningsmiljö och erfarenhet av finansiell rapportering och tidigare arbete av Share Service Centre
Villkor
Tjänsten är en anställning direkt hos vårt trevliga kundföretag med placering i Linköping. Vi presenterar kandidater löpande och ser fram mot att ta del av din CV inkl. personligt brev. Har du frågor om tjänsten och företaget är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter: Åsa Gustafsson, tfn 013-4703901 eller Ida Edlund, tfn 013-4703905.
Välkommen med din ansökan!
Q har kollektivavtal och är medlem i branschorganisationen Almega samt i Svenskt Näringsliv. Företaget erbjuder interims- och rekryteringslösningar inom branscherna IT, teknik, administration, ekonomi, industri samt lager/logistik med personallösningar inom olika befattningsnivåer.