Senior Strategisk Inköpare för Arbetsförmedlingens Matchningstjänster

Senior Strategisk Inköpare för Arbetsförmedlingens Matchningstjänster

Arbetsbeskrivning

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Inköpsavdelningen har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal.

Vi ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.

Vi rekryterar nu en Senior affärsorienterad Strategisk Inköpare till våra LOVade matchningstjänster på sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster, med placeringsort Solna eller Östersund. Upphandlade matchningstjänster utgör en central del av den reformering och förflyttning som genomsyrar myndigheten och i denna roll kommer du att arbeta direkt med de regeringsuppdrag om utvecklade matchningstjänster som myndigheten ansvarar för.

Arbetsuppgifter
Som senior Strategisk Inköpare på sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster kommer du att planera och utföra upphandlingar samt följa upp leverantörer och avtal inom framförallt våra LOVade matchningstjänster, men även affärer enligt LOU kan förekomma. Du får en central roll i att upphandla och utveckla matchningstjänster i samklang med myndighetens övriga kärnverksamhet genom en strukturerad kategoristyrd inköpsverksamhet. En stor del av arbetet innefattar tjänster inom arbetsmarknadsmarknadsområdet. Du ger råd och stöd till, samt arbetar tillsammans med juniora strategiska inköpare och inköpare.

Du ansvarar för:

- Ett samlat inköpsansvar inom en eller flera underkategorier
- Strategiskt inköpsarbete samt bidrar i kategoriarbete
- Affärs- och leverantörsutveckling inom relevant avtalsområde
- Avtalsmässiga bedömningar utifrån nationell Leverantörsuppföljning av stor mängd leverantörer
- Planering och genomförande av upphandlingar
- Förbättringsarbete kring processer och arbetssätt

Som senior Strategisk Inköpare har du en nyckelroll i det tvärfunktionella kategoriarbetet och kan komma att leda arbetsgrupper för att optimera affärer och möjliggöra nyttor för verksamheten. Du medverkar i planering och analys inför anskaffningsbeslut och för att utveckla anskaffningsstrategier och genomföra upphandlingar. Du har en nyckelroll kring kontinuerlig affärsmässig utveckling och uppföljning av avtal och leverantörer.

Kvalifikationer
- Minst 2 års erfarenhet av inköps- eller upphandlingsarbete inom offentlig- eller privat sektor.
- Universitet/högskoleutbildning om 180hp/120p eller YH-utbildning inom inköp eller upphandling.
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska.

Personliga egenskaper
Du har en god känsla för helhetsperspektiv och ett starkt driv för att säkerställa att uppsatta mål nås. Du har god kommunikativ och analytisk förmåga. En stor del av arbetstiden innebär självständigt arbete. Det är därför viktigt att du är drivande och strukturerad i ditt arbete och kan växla mellan olika arbetsuppgifter. Du känner dig bekväm i att handla på affärsmässig grund och att du har en ekonomisk medvetenhet. Du har en förmåga att skapa partnerskap med andra delar av organisationen och leverantörer. Du har ett intresse för myndighetens hela uppdrag.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort i Solna eller Östersund, andra alternativ kan diskuteras. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-02-10 märkt med Af-2021/0006 6300. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg om minst 180 hp/120 p alt relevant intyg från Yrkeshögskola. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester kan användas i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024