Senior strategisk inköpare sökes!

Senior strategisk inköpare sökes!

Arbetsbeskrivning

Saab expanderar och söker nu en ny strategisk inköpare!

Om företaget
SAAB är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. De är 14 700 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av intäkterna går till forskning och utveckling.

SAAB är också ett möjligheternas företag. Ett företag som ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Det är också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.

Dina arbetsuppgifter
Det du kommer att ingå i Affärsområde Surveillance - tillhandahåller effektiva lösningar för säkerhet, övervakning och beslutsstöd samt för upptäckt och skydd av hot. Portföljen omfattar luftburen, markbaserad och marin radar, elektronisk krigföring, stridssystem och C4I-lösningar och trafikledningssystem. Surveillance Procurement Organisation består av strategiska inköpare, operativa inköpare, komponentingenjörer och leverantörskvalitetsingenjörer med mycket kunskap, erfarenhet och driv i nära samarbete med våra interna intressenter och våra leverantörer.

I din roll kommer du ansvara för en rad elektroniska leverantörer, såsom Electronic Manufacturing Services (EMS), distributörer och tillverkare. Du kommer att arbeta med strategiska aktiviteter kopplade till upphandling av elektronikprodukter i form av kretskort.

Du kommer också vara en viktig spelare för att skapa och behålla goda relationer med dina leverantörer för att förhandla och upprätthålla avtal. Sammantaget kommer du att driva förhandlingar, teckna avtal, övervaka leveranser och lösa fakturaproblem. I ditt dagliga arbete jobbar du nära med planeringsfunktionen/produktion, projektledare, kvalitetsavdelningen, konstruktion samt ankomstkontroll. Vidare är det du som följer upp leverantörernas förmåga att hålla uppsatta mål vad gäller kostnad, kvalité och tidsplan.

I rollen ingår det att:
- Hantera din egen leverantörsbas
- Stödja affärsområdenas projekt och program med kommersiellt ansvar och att kontinuerligt
- Ansvara för att förhandla, aktivt förvalta och vidareutveckla leverantörsavtal
- Etablera och kontinuerligt utveckla strategier för din leverantörsbas och kategori
- Driva tvärfunktionella team med fokus på effektivitet och kostnadsbesparingar
- Säkerställa att Saabs inköpsstrategi, inköpspolicy och rutiner uppfylls
- Stödja Category Management för affärsområde Övervakning
- Utvärdera marknadskonkurrenskraften för nuvarande leverantörsportfölj.


Din profil
Vi ser att du har en relevant utbildningsbakgrund på högskolenivå inom elektronik, företagsekonomi och/eller juridik. Du behöver ha flera års erfarenhet av inköpsarbete företrädesvis i en strategisk roll och gärna i en internationell miljö och med teknik i fokus. För att lyckas i rollen behöver du ha bred erfarenhet av förhandlingar och kontraktsarbete mot internationella leverantörer.

Egenskaper som behövs är stark analytisk förmåga, hög självständighet, god kommunikations- och förhandlingsförmåga liksom ett positivt sinne och ett högt engagemang. Du är en god lyssnare som skapar förtroende, har en god projektledningsförmåga och är duktig på att ta egna initiativ i samspelet med nuvarande och potentiella framtida leverantörer. Arbetet kräver förmåga att etablera och upprätthålla långsiktiga relationer med leverantörer, tillsammans med resten av leveransteamet.

Goda kunskaper i engelska och svenska, såväl i tal som i skrift krävs. Ytterligare språk som franska och tyska är värdefulla tillgångar.


Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.

Ansökningsförfarande
Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du blir anställd hos Skill och arbetar som konsult hos Saab Surveillance med god möjlighet till förlängning och/eller övergång. Som konsult hos Skill erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden.

Urval sker löpande och tillsättning kommer ske så snart som möjligt. Kontakta ansvarig rekryterare för frågor: josefine.Thorin@skill.se.

Ansök redan idag!

Om oss
Skill är ett modernt kompetensföretag med ett brett tjänsteutbud inom rekrytering, bemanning, hr-tjänster och kompetensutveckling. Vi har en stark kundbas i teknik- och industriföretag samt inom IT och tech.
Rätt människor, på rätt plats, kan förändra allt – och när människor växer, växer företag.
People change – everything.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skill Rekrytering & Bemanning AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 oktober 2022
  • Ansök senast: 6 november 2022

Liknande jobb


24 november 2024

Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024