OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Din roll
Du kommer vara en viktig del inom avdelning inköpskvalitet kring kvalitetssäkring av redan etablerade produkter, samt nya produkter som ska läggas ut för extern tillverkning. Du kommer vara en brygga utåt mot organisationen vad gäller att analysera kvalitetsdata och agera för att uppnå förbättringar. I detta ligger också att samarbeta med övriga kvalitetsfunktioner inom företaget.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
*
Kvalitetssäkra inköpta artiklar, material och delsystem inom något eller några av våra olika varugrupper.
*
Säkerställa implementationen av SAABs inköpsstrategi, inköpspolicy och -rutiner.
*
Ansvara för kvalitetskraven i offertförfrågningar, avtal och inköpsordrar.
*
Delta i och skapa inköpsberedningar.
*
Genomföra revisioner av leverantörer och produkter på plats hos leverantörer.
*
Övervaka leverantörernas kvalitetsprestanda och driva korrigerande åtgärder för de leverantörer som inte når målen.
*
Driva förbättringsprogram tillsammans med leverantörer.
*
Hantera reklamationer för material som inte uppfyller specifikation och granska leverantörernas reklamationssvar.
Resor förekommer regelbundet, främst inom Sverige, men ibland även inom övriga Europa.
Din profil
Du är högskole- eller civilingenjör alternativt har en gedigen erfarenhet inom ett eller flera av de varugrupper som hanteras av inköp idag. Du har erfarenhet av kvalitetssäkring och har god kunskap om kvalitetsverktyg såsom rotorsaksanalys, kapabilitet, riskanalys, 8D, mätsystemanalys etc. Det är meriterande att ha dokumenterad kompetens inom processrevision, skärande bearbetning, kemi, elektronik samt ytbehandling/målning. Du är en strukturerad person med ett analytiskt sinne.
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut.
Vad du blir en del av
Inköpskvalitet är en avdelning inom inköpsorganisationen på Saab Dynamics. Avdelningen är ortsövergripande med sektioner i Linköping och Karlskoga. Vi är för närvarande över 30 medarbetare men växer kontinuerligt. Arbetet sker tillsammans med inköpare i varugrupper: Mekanik, Icke-metalliska komponenter, Framdrivning & verkan, System samt Elektronik.
Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 19 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Läs mer om oss här
På Dynamics delar alla medarbetare ett och samma uppdrag: att skapa förutsättningar för ett tryggt samhälle. Oavsett om det handlar om missilsystem, undervattensteknik, kamouflagelösningar, understödsvapen, träningssystem eller fältsjukhus är du som jobbar med oss en del av vår mission. Vi jobbar i nära samarbete med att utveckla, tillverka och underhålla våra världsledande produkter, system och lösningar till kunder över hela världen.
Om du är intresserad av vilka förmåner som du kan ta del av som anställd på Saab i Sverige, kan du läsa om dem här
Saab är ett företag där människan står i centrum. Vi har en god arbetsmiljö där vi stöttar och hjälper varandra att göra vårt bästa. Kontinuerligt lärande, välmående, karriär- och talangutveckling är exempel på områden där vi alltid arbetar hårt för att säkerställa att du som medarbetare får de möjligheter som du behöver.