OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Just nu söker vi dig som har erfarenhet av arbete med uppdragsledning och som vill vara med och förbättra Polisens resehandlingssystem. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Gruppen Resehandlingssystem ansvarar för utveckling och förvaltning av resehandlingssystem, vilket innebär ansökan och utfärdande av resehandlingar till svenska medborgare samt utbyte av certifikat för de elektroniska resehandlingarna internationellt.
Vi är ett utvecklingsteam på 10 personer som sitter i kontorsmiljöer centralt på Kungsholmen. Dina kollegor kommer vara systemutvecklare, kravare, testare och teknisk Change Manager.
Till gruppen söker vi nu en senior uppdragsledare för de system och den utrustning som hanterar ansökan och utfärdande av resehandlingar.
Arbetsbeskrivning
Som uppdragsledare i gruppen är du en viktig länk i uppdraget att leverera ärendehanteringssystemet för ansökan och utfärdande av resehandlingar i syfte att leverera service till verksamheten som möter medborgarna i sitt dagliga arbete.
Arbetet innebär att leda utvecklingsteamet samt ha en kontinuerlig dialog och samverkan med berörda delar av verksamheten, både inom IT-avdelningen som övriga delar av myndigheten samt även andra myndigheter som är involverade i åtagandet att leverera resehandlingar till svenska medborgare. Din förståelse för verksamhetens arbete med resehandlingar kommer vara avgörande för en lyckad leverans.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att:
Leda och arbeta i agilt utvecklingsteam med flera utvecklingsuppdrag parallellt och utveckling i en integrerad systemmiljö.
Vara Scrummaster och hjälpa, coacha och stödja teamet att vara produktiva och producera med hög kvalitet.
Tillsammans med produktägaren planera leveranser på kort och lång sikt.
Delta på samordningsmöten, författa statusrapporter och följa upp produktbacklog jämte leveransplan.
Självständigt driva och ansvara för tilldelade uppgifter.
Hos oss arbetar du i ett agilt självorganiserande team med stora möjligheter att påverka din vardag. Vår målsättning är att leverera rätt sak i rätt tid genom kontinuerliga mindre leveranser och genom att ständigt utvärdera hur vi arbetar.
Polisen erbjuder goda möjligheter till personlig utveckling och vi uppmuntrar alla våra medarbetare att ständigt lära sig mer om de områden de brinner för.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
En akademisk examen, gärna systemvetenskaplig examen eller annan eftergymnasial utbildning och erfarenhet som kan bedömas likvärdig
Aktuell och mångårig erfarenhet av att leda utvecklingsteam mot uppsatta mål och resultat, gärna mer än 3 års erfarenhet
Erfarenhet av agila arbetsmetoder och agilt förbättringsarbete
Erfarenhet från facilitering och att driva workshops och arbetsmöten
Behärskar svenska och engelska mycket väl, både i tal och skrift.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är särskilt meriterande om du även har:
Aktuell erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare inom IT under minst 2 år.
Dokumenterad utbildning inom agila metoder (ex. Scrum, Kanban, CI/CD, XP, Lean, etc.)
Erfarenhet från en produktägarroll
Det är i övrigt meriterande om du har:
Erfarenhet av att ta fram produktvision, leda arbetet med produkt backlog och interagera med olika intressenter
Erfarenhet som teknisk projektledare eller liknande
Gått en chefs- och ledarskapsutbildning
Erfarenhet av att arbeta med Resehandlingar
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående och har förmågan att självständigt driva dina uppdrag framåt. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samarbetar och kommunicerar med både nära kollegor och övriga verksamheten på ett smidigt och pedagogiskt sätt för att nå gemensamma mål. Rollen ställer även krav på god ledarskapsförmåga och flexibilitet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.