Senior upphandlare

Arbetsbeskrivning

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, HR, upphandling, IT, kommunikation samt trygghet och säkerhet.

Om arbetsplatsen

Upphandlings- och inköpsenheten är en del av stadsledningsförvaltningen och ingår i avdelningen Service och utvecklingsstöd. På avdelningen finns ca 60 medarbetare som arbetar med stadens stödprocesser; upphandling och inköp, it, kommunikation och kontaktcenter, kansli och arkiv och redovisning och lön. På Upphandlings- och inköpsenheten arbetar 5 personer.

Upphandlings- och inköpsenheten ansvarar för stadsgemensamma upphandlingar och avtal. I uppdraget ingår även att genomföra, samordna och stödja övriga förvaltningars upphandlings- och avtalsuppföljningsarbete samt att driva kompetensutveckling för personer i staden som arbetar med upphandlings- och avtalsfrågor. Vid enheten ligger även ansvaret att koordinera arbetet med att ta fram årliga upphandlings- och konkurrensplaner inom ramen för stadens verksamhetsplanerings- och budgetarbete.

Inköpen sker i stadens alla verksamheter och upphandlings- och inköpsenheten har en styrande och stödjande roll i stadens inköpsarbete. Vi följer löpande upp stadens inköpsmönster för att identifiera nya utvecklingsområden.

 

Vad innebär arbetet?

Du ska som upphandlare fungera som ett stöd i staden för alla typer av upphandlings-, avtals- och inköpsfrågor. I arbetet ingår att självständigt ansvara för att planera och genomföra varu- och tjänsteupphandlingar i nära samarbete med medarbetare inom olika förvaltningar i Solna. Du ska upprätta avtal i anslutning till genomförda upphandlingar och förvalta och följa upp ingångna avtal. Du ska även initiera och genomföra ramavtalsupphandlingar vid behov. Du deltar i arbetet med att ta fram och följa upp stadens upphandlings- och konkurrensplan. Du är även med och driver utvecklingen inom inköpsområdet och deltar i särskilda projekt.

Upphandlings- och inköpsenheten är inne i ett spännande utvecklingsskede och du kommer att ha en mycket viktig roll i att forma utvecklingen. Du kommer vid behov ges möjlighet att utbilda stadens medarbetare i upphandlings- och inköpsfrågor och interna riktlinjer. Upphandlingsarbetet ska präglas av kund- och leverantörsnytta, öppenhet, tydlighet och laganda. Du rapporterar till upphandlings- och inköpschefen.  

 

Vem söker vi?

Du har relevant akademisk utbildning (ekonom, ingenjör eller jurist) eller motsvarande yrkesutbildning samt flerårig erfarenhet av offentlig upphandling. Rollen ställer krav på att du har god kunskap om hur en kommun fungerar och hur upphandlingsärenden hanteras i den politiska beslutsprocessen. Tidigare erfarenhet från it-upphandling ses som meriterande.

Det är viktigt att du är serviceinriktad och har förmåga att samarbeta såväl internt som externt. Som person är du en initiativtagande, strukturerad, energisk och prestationsinriktad problemlösare, med förmåga att kommunicera med andra på ett tydligt sätt och driva flera upphandlingar parallellt. I din roll som upphandlare och avtalsuppföljare är du affärsmässig och ekonomiskt medveten.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

 

Mer information och ansökan

Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid, med tillträde så snart som möjligt.

Vid frågor är du välkommen att kontakta upphandlings- och inköpschef Johan Wennborg via mobiltelefon 0702-879038 eller e-post johan.wennborg@solna.se.

Då urvalet sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan redan idag, dock senast den 30/4 2015. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av tjänsten men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • ---
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 30 mars 2015

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

23 december 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

20 december 2024

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

17 december 2024

17 december 2024