OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en del av ett sammansvetsat team som gemensamt strävar efter att göra goda och hållbara affärer för Chalmers?
Erfaren upphandlare
Information om Chalmers
Chalmers är det lärosäte som åtnjuter högst förtroende hos den svenska allmänheten. Vi kombinerar utbildningar i världsklass med excellent forskning och genomsyras samtidigt av utpräglad samverkan med industrin och det omgivande samhället. Som fristående stiftelseägt universitet har vi unika möjligheter att samverka och bryta ny mark med andra aktörer. Bakom framgångarna ligger en mångfacetterad och innovativ organisation.
År 2022 har Chalmers antagit en strategi för att, med utgångspunkt i dagens nationellt starka position, utvecklas till ett av Europas ledande tekniska universitet. Högt kvalificerade, effektiva stödfunktioner är helt nödvändiga och särskilt utpekade som en del av denna utveckling. Större delen av dessa funktioner samlas på Chalmers i det centrala verksamhetsstödet, som leds av universitetsdirektören och utgörs av sju avdelningar: IT, HR, ekonomi, studentservice, kommunikation, ledningsstöd, samt teknisk service och lokalvård. Genom hög kompetens, rådgivning och hög servicenivå ska stödet skapa förutsättningar för kärnverksamheten att leverera excellens i sina uppdrag.
Information om enheten
Enheten Inköp och upphandling är en del av avdelningen Planering, analys och ekonomi. Avdelningen har knappa 40 personer som arbetar med stöd till ledningen och verksamheten.
Inköp och upphandling ansvarar för Chalmers samtliga centrala affärer och upphandlingar över direktupphandlingsgränsen. Chalmers köper varor och tjänster för cirka 1 miljard kr per år och omfattas av lag om offentlig upphandling.
Vi erbjuder en meningsfull och spännande arbetsplats med utmanande arbetsuppgifter. Vi arbetar med utgångspunkten att Chalmers alltid ska göra goda affärer. Vårt arbete är självklart verksamhetsnära med fokus på hållbarhet i vårt upphandlingsarbete. Vi strävar ständigt efter att utvecklas och förbättra strategier, arbetssätt och tekniska hjälpmedel. Vi arbetar aktivt med spendanalyser och har påbörjat strategiska arbeten inom flera av våra kategoriområden.
Enheten består idag av 9 personer med varierande roller såsom upphandlingskoordinator, e-handelskoordinator och upphandlare. Du blir en del av en enhet som präglas av ansvarstagande, arbetsglädje och engagemang. Vi har högt i tak och stöttar varandra i arbetet. Samarbete och diskussioner är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utveckla vårt arbete i rätt riktning.
Beskrivning av tjänsten
Tjänsten kommer att innebära upphandling av både varor och tjänster samt avancerad forskningsutrustning. Arbetet innebär många kontakter både med leverantörer och beställare. Du arbetar med att skapa goda affärsrelationer för att ständigt förbättra kvalitet och minska kostnaderna. I ditt arbete utmanar du leverantörerna att hitta förbättringsmöjligheter och besparingar.
Du ingår i en enhet som gör goda affärer och kan visa detta. Du arbetar ofta självständigt med hög kvalitet och servicenivå med att förbereda, genomföra och realisera affärer. Ditt engagemang och din drivkraft är viktiga verktyg i det ständiga förbättringsarbetet.
En naturlig del av arbetet är också att löpande ge utbildning, information och verksamhetsutveckling. Stora delar av arbetet bedrivs i projektform med representanter från delar av verksamheten och ibland i samverkan med andra lärosäten.
Kvalifikationer
Du har en akademisk utbildning inom ekonomi eller juridik, eller likvärdigt, som är relevant för rollen samt minst 5 års aktuell erfarenhet av inköp och upphandling inom offentlig verksamhet eller motsvarande kompetens.
Du är van vid att leda flera olika kommersiella affärer samtidigt och i olika faser. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska. Mycket av den avancerade forskningsutrustningen köps från leverantörer på en global marknad. Din datorvana är god och erfarenhet av upphandlingsverktyget TendSign samt e-handelsverktyget Visma Proceedo är meriterande.
Mycket stor vikt kommer att läggas på personlighet. Inköp och upphandling strävar efter mycket goda relationer inom enheten och med vår omvärld.
Anställningsform
Tillsvidareanställning med placering Campus Johanneberg, Göteborg, med flexibilitet att arbeta på distans. Heltid med start snarast möjligt efter sommaren 2023.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.
Våra förmåner för anställda omfattar bland annat:
⦁ Flexibilitet att arbeta på distans.
⦁ Semester upp till sju veckor per år.
⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid.
⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Ansökningsförfarande
Bakgrundskontroll med bl.a. utdrag ur belastningsregistret kan komma att göras.
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref XXXXXXXX och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:
CV
Personligt brev • 1-2 sidor
Övrigt (valfritt) • Eventuella intyg, betyg etc. Referenser lämnas vid en eventuell intervju.
Sista ansökningsdag: (En månad efter annons)
Vid frågor, vänligen kontakta
Martin Eriksson, Inköps- och upphandlingschef, martier@chalmers.se, 031 - 772 11 46