Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral

Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral

Arbetsbeskrivning

Är du en erfaren upphandlare med kunskap eller intresse för IT och teknik? Vill du arbeta i en stimulerande miljö med god arbetsgemenskap där du tillsammans med kompetenta kollegor sluter bra avtal för att bidra till samhällsnytta? Då kan du vara den vi söker!

Statens inköpscentral hade vid utgången av år 2022 ca 2.400 ramavtal fördelat på 38 ramavtalsområden och med ca 800 leverantörer. Vårt uppdrag omfattar statliga myndigheter, kommuner och regioner och syftar bland annat till att skapa bästa möjliga villkor för anskaffning och användning av informationsteknik inom hela offentliga sektorn. Du får arbeta med områden såsom telekommunikation, hårdvara, programvaror, konsulttjänster, drift, andra IT-tjänster samt säkerhetsteknik. Vår vision är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. Det innebär att verksamheten ska vara behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt så att ramavtalen blir ett naturligt val för upphandlande myndigheter.

Vi jobbar i prestigelösa team över enhetsgränser och med stort eget ansvar. Projekten omfattar hela upphandlingsprocessen från förstudie till upphandling och tecknande av ramavtal. När ramavtal är tecknade tar enheten för ramavtalsförvaltning vid. Du är projektledare eller projektmedlem och kan komma ha funktionsansvar för särskilda sakområden eller fokusområden. 

Tjänsten som IT-upphandlare
Som medarbetare på enheten för IT-upphandling arbetar du tillsammans med elva kompetenta och kunniga kollegor med bredd i ålders- och könsfördelning. I rollen har du många externa kontakter med andra myndigheter, leverantörer och intressenter.

Vi arbetar processtyrt och metodiskt med samhällsviktiga ramavtalsupphandlingar för hela offentlig sektor. Projekten påbörjas med behovs- och marknadsanalyser som vi kommunicerar till omvärlden med förstudierapporter. Efter beslut påbörjas upphandlingsprocessen med upprättande av kvalificerade upphandlingsdokument i en helt digital miljö. När tilldelningsbeslut fattas övergår projektet oftast till att stödja en juridisk process med målet att nya avtal ska tecknas för offentlig sektor.

Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som


• har akademisk utbildning om minst 180/120 HP  inriktning mot exempelvis systemvetenskap, teknik, juridik eller ekonomi alternativt examen från YH utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande utbildning som Kammarkollegiet bedömer relevant för tjänsten
• har minst fem år erfarenhet av arbete inom offentlig upphandling och mycket goda kunskap om upphandlingsprocessen samt LOU
• praktisk erfarenhet av att arbeta med IT frågor och/eller teknik och/eller god förståelse och kunskap om IT
• uttrycker dig väl på svenska och engelska, både i tal och i skrift.

Det är meriterande om du har


• flerårig praktisk erfarenhet av att genomföra IT-upphandlingar
• projektledarerfarenhet
• praktisk erfarenhet av statliga eller kommunala ramavtal genom att exempelvis ha genomfört avrop från Statens inköpscentrals- eller andra inköpscentralers ramavtal     

Personliga egenskaper  
Som person har du förmåga att både arbeta självständigt och strukturerat men även samarbeta med dina kollegor där du är hjälpsam och delar med dig av dina erfarenheter. Arbetet kräver att du är analytisk, noggrann och har god servicekänsla. För att lyckas i rollen behöver du känna dig bekväm med att tala inför en grupp där du på ett tydligt och pedagogiskt sätt kan förmedla komplex information.

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer information
Tillträde snarast enligt överenskommelse. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Vi sitter i fina aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, med möjlighet till distansarbete. Kammarkollegiet fick 2021 utmärkelsen ”excellent arbetsgivare” i en oberoende mätning utförd av nyckeltalsinstitutet.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 2 april 2023.

Kontaktpersoner
Sara Wedholm, enhetschef, enheten för IT-upphandling, telefon 08-700 0 764
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40. 

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Linnea.bredberg@kammarkollegiet.se

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

http://www.kammarkollegiet.se

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 mars 2023
  • Ansök senast: 2 april 2023

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024