OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Vill du ha ett samhällsviktigt uppdrag och är beredd att ta ansvar? Uppdraget är att säkerställa säkerheten och effektiviteten för de utbetalningar av ersättningar och bidrag som görs för Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Varje år gör vi över 50 miljoner utbetalningar motsvarande ca 600 miljarder kronor.
Ansvar och arbetsuppgifter
Området Betalning ansvarar för att utveckla och förvalta Försäkringskassans betalningssystem och verksamhetsprocesser inom betalområdet. Vi tecknar också Försäkringskassans avtal för betaltjänster och är kravställare för de ekonomiadministrativa tjänster som rör försäkringsekonomi.
Vi söker en medarbetare som vill vara med och utforma, utveckla och förvalta Försäkringskassans processer och IT-tjänster inom betalområdet. Du kommer att arbeta över organisatoriska gränser inom myndigheten och representera området i externa kontakter. Arbetet bedrivs självständigt i nära samarbete med övriga i gruppen för att säkerställa kontinuitet och kvalitet för myndighetens betalningsflöden.
Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet med inriktning ekonomi, eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har kunskaper inom statlig redovisning
• har flerårig erfarenhet av förvaltning och utveckling av större system
• är självständig, strukturerad och analytisk samt har lätt för att samverka med såväl interna som externa aktörer
• är kvalitetsmedveten och är bra på att agera på eget initiativ
• har god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga
• har en mycket god samarbetsförmåga
• har förmågan att lyfta blicken och se helheter
• besitter ett gott omdöme och en personlig mognad.
Det är meriterande om du:
• arbetat flera år inom statlig myndighet eller större organisation
• har erfarenhet av kravställning av större verksamhetskritiska system eller betalflöden
• har erfarenhet av avtalsfrågor
• har flerårig erfarenhet av agila arbetsmetoder.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
3 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm (Telefonplan). Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontakta
Chef: Maria Sjögren, 010-116 25 62 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Stefan Svensson, 010-112 71 01 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Annika Borg, tel. 010-116 34 74, Saco-S: Johan Dahl, tel. 010-118 87 50, Seko: Johanna Grundström, tel. 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 8 september 2024. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.