OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Är du beredd att ta Sveriges viktigaste IT-jobb? Om du vill ha ett vanligt IT-jobb, utan utmaningar, då kan du sluta läsa här. Men om du vill ha ett jobb där du påverkar människors liv och hela samhället? Då ska du läsa vidare.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som senior verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter.
I tjänsten ingår att bevaka och vara väl insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för Försäkringskassan samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk och bland annat delta i beredningar och myndighetens verksamhetsplanering. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Ditt ansvar är att verka inom Försäkringskassans IT-avdelnings Kompetensförsörjning-område, ITLK. ITLK ansvarar för det samordnade och gemensamma arbetet med strategisk kompetensförsörjning och att vi skall vara en attraktiv arbetsgivare. Vi säkerställer att IT-avdelningen har de förutsättningar som krävs genom att kommunicera, koordinera och styra det övergripande arbetet med kompetensförsörjning. Vi genomför aktiviteter och erbjuder tjänster inom ett antal funktioner i en förtroendefull och nära samverkan med samtliga verksamhetsområden.
Vi söker dig som
• har relevant examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och/eller verksamhetsutveckling.
• har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
• är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt
• är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt
Det är meriterande om du inom IT-området:
• har erfarenhet av arbete med kommunikation
• har erfarenhet av arbete med arbetsgivarvarumärke
• har erfarenhet av arbete med kompetensförsörjning
• har chefsbakgrund/ledarroll
• har erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsterna är heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor förekommer i stor utsträckning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Tjänsterna omfattas av säkerhetsklassning och kräver därför svenskt medborgarskap.
Kontakt
Rekryterande chef: Joakim Isaksson (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Josefin Lewenstierna (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Mait Brant, Saco-S: Ann Wiström. Seko: Johanna Grundström,Samtliga nås via vår växel på 08-786 90 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 7 november 2021
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.