OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? HR är en strategisk, styrande och stödjande funktion som i samarbete med verksamheten arbetar mot att göra Svenska kraftnät till Sveriges mest attraktiva arbetsplats inom energibranschen.
Svenska kraftnät söker nu tre seniora HR Partners!
Om tjänsten
Som HR-partner arbetar du inriktat mot en av verkets fyra divisioner och kan komma att ingå i divisionens ledningsgrupp där du förväntas ta en aktiv roll för att tillsammans med divisionsledningen utveckla verksamhet, ledarskap och kultur.
Som HR-partner kommer du även att arbeta brett inom HR-området och fungera som chefsstöd till divisionens samtliga chefer.
Dina arbetsuppgifter
Som HR-partner kommer du att arbeta brett inom HR-området och fungera som chefsstöd till divisionens samtliga chefer.
Exempel på arbetsuppgifter är:
• Coacha, stötta och utmana chefer i divisionen inom hela HR-området samt i att utveckla ledarskap i enlighet med verkets ramverk för ledarskap
• Medverka till framtagande och implementering av verkets policys, riktlinjer och processer inom HR samt säkerställa efterlevnad av dessa
• Säkerställa att det löpande HR-arbetet i organisationen fungerar och ge stöd i de årsvisa HR-aktiviteterna som t.ex. mål- och utvecklingssamtal, lönerevisioner, uppföljning av medarbetarenkät, riskbedömningar och aktiviteter kopplade till det systematiska arbetsmiljöarbetet
• Verka för att bygga en organisation med hög grad av personligt ledarskap och kollektiv förmåga
• Ge stöd till organisationens chefer i organisationsfrågor, samverkan och förändringsarbete
• Ansvara för uppföljning och redovisning av nyckeltal inom HR-området
• Ge stöd i rehabilitering och personalärenden
• Rådgivning till cheferna i arbetsrättsliga frågor
• Vid behov kommer du även att stödja i team- och ledarskapsutvecklingsinsatser.
Som HR Partner rapporterar du till enhetschefen för Enheten för verksamhetsnära stöd som är en del av HR-avdelningen.
I rollen ingår även att delta i både större och mindre HR-projekt/uppdrag tillsammans med enheten, avdelningen eller Svenska kraftnäts organisation i stort.
Tjänsten är tillsvidare och placeringsort är Sundbyberg.
Din bakgrund
Du ska ha relevant akademisk examen exempelvis, personal- och/eller beteendevetenskaplig högskoleutbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
Vidare har du:
• Flerårig erfarenhet av brett HR arbete i liknande typ av roll i en större statlig- eller privat organisation
• Erfarenhet av att arbeta konsultativt gentemot chefer
• Erfarenhet av både operativt och strategiskt HR-arbete
• Erfarenhet av att självständigt driva uppdrag inom HR-området såväl på strategisk som operativ nivå
• Mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
Vi ser även gärna att du har;
• Kunskaper om statlig arbetsrätt och den statliga värdegrunden
• Erfarenhet av ledningsgruppsarbete
Dina personliga egenskaper
För att lyckas i befattningen som HR Partner krävs att du har god förmåga att hantera komplex verksamhet och förstå helheter och sammanhang.
Du måste även ha god förmåga att samverka, bygga nätverk och relationer såväl internt som externt.
Eftersom vi är en organisation i snabb tillväxt är det viktigt att du är van att arbeta mål- och resultatorienterat och att du kan och vågar ta snabba beslut inom givna ramar.
Du kommunicerar på ett tydligt sätt och är noga med att säkerställa att budskapet når fram och förväntningarna är klara för alla berörda parter.
Tjänsten som HR Partner kräver även att du arbetar mycket strukturerat, vilket innebär att du är duktig på att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt och att sätta upp och hålla givna tidsramar.
Sist men inte minst förutsätter tjänsten att du har hög integritet och att du är van att hantera känsliga uppgifter.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Christina Nilsson, tel. nr. 010-475 99 96 alternativt ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. nr. 010-350 91 49. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 25 september 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.