Seniorhandläggare Placeringsenheten

Seniorhandläggare Placeringsenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla vården för placerade barn och unga?
Då kan du vara den seniorhandläggare som vi söker!
Du kanske arbetar som barnutredare idag, har jobbat några år och känner dig redo för att ta ett större ansvar. Du kommer som seniorhandläggare ha ett färre antal ärenden för att ha tid och utrymme för att ge socialsekreterarna stöd i sitt yrkesutövande. Vara behjälplig med att lotsa såväl nya som mer erfarna socialsekreterare i vardagsarbetet och med att förbereda möten, utreda och dokumentera. Vara ett stöd för handläggarna i vårt dokumentationssystem Treserva. Ta fram och revidera rutiner och riktlinjer. Du kommer att arbeta på uppdrag av enhetschef och förste socialsekreterare.

Hos oss kommer du får vara med och utveckla och kvalitetssäkra vården av placerade barn och unga.
Som seniorhandläggare hos oss blir du en del av en arbetsgrupp där gemenskap och samverkan står i fokus. Vi hjälps åt, kommer med idéer och delar med oss av kunskap till varandra. Tillsammans strävar vi efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion, utbildning och återhämtning.
På enheten finns sju barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare samt en socialsekreterare som rekryterar och handleder kontaktfamiljer/ kontaktpersoner, en förste socialsekreterare samt enhetschef.
Vi rekryterar nu en seniorhandläggare för att stärka vår arbetsgrupp och söker dig som vill vara delaktig i vårt fortsatta utvecklings- och förbättringsarbete inom Placeringsenheten i Lerum. Du kommer ha ett nära samarbete med de två seniorhandläggarna på Barn – och familjeenheten. Ditt ansvar är i första hand att stötta barnsekreterarna och vara uppdaterad i rutiner, riktlinjer och aktuell rättspraxis inom området myndighet barn och unga 0 – 20 år, samt i beviljande och uppföljning av öppenvårdsinsatser.
Som seniorhandläggare blir du en del av en arbetsgrupp där gemenskap och samverkan står i fokus. Vi hjälps åt, kommer med idéer och delar med oss till varandra. Vi strävar efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion, utbildning och återhämtning. Hos oss kan man göra skillnad för barn som riskerar att fara illa, men din primära arbetsuppgift blir att göra skillnad för socialsekreterarna.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som seniorhandläggare ska du ge aktivt stöd till socialsekreterare i handläggningsprocessen utöver det stöd metodhandledare ger. Arbetet kan exempelvis innebära att du är medhandläggare i ärenden och finns med som bollplank, inför och efter möten eller besök. Du ska arbeta för att utveckla och stärka kvalitén i både handläggning och dokumentation. Du kommer att bistå arbetsledning med implementering av arbetssätt och metoder och även bidra till att skapa rutiner och ett gott arbetsklimat. Målet är att alla socialsekreterare ska känna att de har förutsättningar att göra ett bra arbete.

KVALIFIKATIONER
Du är socionom och har flera års vana av myndighetsutövning och utbildning i BBIC samt är väl insatt i vad uppdraget som socialsekreterare för barn och unga innebär. Meriterande för tjänsten är att du har utbildning i MI och barnsamtal och erfarenhet av att utbilda eller coacha i olika sammanhang.
Du uttrycker dig väl i svenska, både i tal och i skrift och ser metodutveckling som en viktig del av arbetet. Väl insatt i LVU lagstiftningen. Du har också förmåga att arbeta självständigt och fatta egna beslut, reflektera och driva processer framåt. Körkort är ett krav.

Personliga egenskaper väger tungt för denna tjänst och vi ska behandla alla vi möter med respekt för deras situation och integritet. Du är prestigelös, flexibel och trivs med att samarbeta med andra i en miljö där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du behöver vara noggrann och stresstålig Du är empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär, både i möten med våra brukare och gentemot kollegor. Vi arbetar utifrån barnkonventionen och barnets inställning och synpunkter ska särskilt beaktas i vårt arbete och vid uppföljning och planering av insats.
Som medarbetare har du tillgång till friskvårdsbidrag, gratis kaffe och frukt och möjlighet att semesterväxla. Vi har årsarbetstid och du förväntas kunna ha en viss flexibilitet med arbetstider.

Om du känner igen dig, så tveka inte att komma in med din ansökan!

Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Placeringsenheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 februari 2021
  • Ansök senast: 14 februari 2021

Liknande jobb