OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
NTM Koncernen är ägare till prenumererade morgontidningar, gratistidningar, digitala medier, distributionsbolag och tryckerier. Koncernen är verksam i Östergötland, Sörmland, Uppland, Småland, Norrbotten, Västerbotten och på Gotland. Mer information om NTM AB hittar du på vår hemsida ntm.eu. Där hittar du bland annat vår värdegrund. Vi är en värderingsstyrd koncern och vårt mål är en jämställd arbetsplats.
NTM söker engagemangsjägare med stenkoll på SEO och sociala medier
Mediekoncernen NTM och våra 18 lokala titlar håller högt tempo i digitaliseringen av nyhetsupplevelsen. Under 2022 ökar vi tempot ytterligare och tillsätter en ny roll som ska bidra med att öka engagemanget och lojaliteten i vår läsaraffär.
Vad du kommer göra
I NTM:s team för digitala läsarintäkter och redaktionell utveckling blir du en nyckelspelare. Dina två huvudsakliga fokusområden är SEO och sociala medier, och utifrån kundinsikt och data kommer du att bidra med att skapa ökad räckvidd och engagemang.
För att nå ut i bruset med vårt redaktionella innehåll kommer du att driva SEO-arbetet både på en strategisk och operativ nivå. Detta görs i nära samarbete med vår utvecklingsavdelning (teknisk SEO-optimering) och våra redaktioner (redaktionell SEO-optimering).
Du kommer också arbeta med att driva det centrala arbetet kring sociala medier. Primärt med fokus på att säkra att redaktionernas närvaro och dialog i sociala medier leder till ökat engagemang.
Vem vi tror att du är
I grunden har du relevant högskoleutbildning inom tex marknadsföring och kommunikation. Du har en bred digital kompetens och digital marknadsföring och digitala affärer i ditt DNA. Du har djup kompetens inom SEO och sociala medier.
Digitala plattformar, relevanta digitala verktyg, agila arbetssätt samt att driva konvertering är vardag för dig. Att arbeta datadrivet är en självklarhet och du har ett analytiskt sinne och koll på såväl omvärlds- som branschtrender.
Vi tror att du har:
Mycket goda kunskaper inom alla aspekter inom SEO (on page, off page, teknisk) och erfarenhet av att ha drivit förändring som skapat topplaceringar på Google.Goda kunskaper inom Google Analytics, Google Ads. Och inom SEO verktyg så som SEMRush, Screaming Frog, Ahrefs, Sistrix.Goda kunskaper inom sociala medier, både betald annonsering och organisk marknadsföring, och erfarenhet av verktyg som Crowdtangle och Meltwater.Flerårig erfarenhet inom marknadsföring i digitala kanaler och god insikt i vad som driver konvertering, engagemang och lojalitet. God förståelse för kundupplevelse och UX.
Personliga egenskaper som driv, nyfikenhet, mod och nytänkande är viktiga i denna roll. Du är starkt resultatorienterad, vill ta ansvar och få saker att hända. Du har en positiv inställning och en attityd som smittar av sig, och du bidrar till att skapa en kreativ miljö.
Vi tror att du:
Är en datadriven, metodisk och logisk doer som får saker att ske och skapar resultat.Är nyfiken och älskar att testa nya tillvägagångssätt – och inte är rädd för att göra fel.Ser det som självklart att optimera, analysera och löpande följa upp.Är engagerad, ambitiös och självgående men samtidigt har god samarbetsförmåga och ser vinsten med att jobba i tvärfunktionella team.Har god analytisk förmåga, förstår data och har lätt att se samband.
En sista viktig grej
Det är kanske bra om du inte heter Jens, för vi är redan två stycken i vårt team, och det vete sjutton om vi skulle klara att hantera en tredje. Jag heter Jens P, som i Pettersson, och leder teamet. Vi drog i gång tillsammans efter sommaren 2020. Vi, Jens W, Anna Karin, Oskar och Björn, arbetar utifrån en enkel och tydlig strategi med att säkra att vi till 2023 har dubblerat antalet digitala prenumeranter för våra 18 redaktioner.
I vårt team jobbar vi självgående utifrån OKR:er med tydliga uppdrag och effektiva avstämningar. Vi sitter spridda runtom i NTM-land, men har daglig kontakt via Teams. Du väljer själv placeringsort bland de orter vi har redaktioner på. Och givetvis är det helt ok att jobba delar av din arbetsvecka hemifrån. Uppfyller du allt som vi beskriver ovan kommer du bli en perfekt kraft för oss. Känner du att du bara är en fena på en del av det? Hör gärna av dig ändå, perfekthet är ju helt ärligt inte alltid skitkul. Vill du veta mer om tjänsten så maila mig eller ring – så berättar jag gärna mer. Och det gäller så klart även dig som också råkar heta Jens. Jens Pettersson, Chef digitala läsarintäkter, NTM
PS.
”Hej! Den andra Jens i teamet här, Jens W. Jag jobbar mycket med att öka värdet för prenumeranterna, så de blir mer lojala och vana vid att besöka oss. Det kan handla om arbetssätt, att coacha redaktioner kring innehåll och jobba med nya verktyg och strategier. Trots att vi i teamet sitter på olika orter finns det en otrolig sammanhållning och teamkänsla. Den känslan är något som också driver oss framåt i att ständigt hjälpas åt att utvecklas inom gruppen, och därigenom utveckla hela NTM. Än så länge har jag inte lyckats hitta nå’t smart sätt att utnyttja att min chef också heter Jens, men det kommer när han minst anar det.”
Vi genomför intervjuer löpande. Välkommen med din ansökan!
Frågor om tjänsten:
Jens Pettersson, Chef digitala läsarintäkter, 073-6621133
Fackliga frågor:
Jenny Björklund, Unionen 076–8000240
Brinner du för kvalitetsjournalistik och vill vara med och utveckla den digitala affären och kundnöjdheten bland NTM:s kunder?
Kontaktpersoner på detta företaget
Andreas Andersson
Ulla Kärrman
075-245 61 51