OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
SEO-specialist
Vill du vara med och vidareutveckla SEO för AcadeMedias varumärken? Här kan du sätta din egen prägel på SEO-arbetet och bidra till hur vi kan jobba mer datadrivet och konverteringsoptimerat.
Du kommer att arbeta nära våra verksamheters marknadsavdelningar tillsammans med andra specialister i det digitala marknadsteamet. Det är ditt uppdrag att initera, rekommendera och implementera förändringar inom SEO för bästa effekt.
Arbetsuppgifter:
• Sätta strategier och spåra sökordsranking på befintliga webbplatser
• Genomföra tekniska audits, analysera resultat och föreslå konkreta förbättringar utifrån dem
• Genomföra sökordsanalyser på eget initiativ och vid förfrågan
• Rapportera till och föreslå insatser till kravställare samt implementera förbättringar på deras webbplatser efter godkännande
• Lära ut och skapa material i best practice gentemot kravställare och resten av teamet och organisationen
• Agera bollplank inför förändringar på webbplatser och producerande av innehåll gentemot kravställare med varierande teknisk know-how.
• Identifiera nya tekniker, möjligheter och arbetssätt inom SEO och verksamheten
Det främsta ansvarsområdet är att jobba med samt utveckla SEO-strategier och datadrivet optimera mot konverteringar med allt från sökordsanalys och content, där du skapar synergier med segmentets övriga marknadskanaler och kampanjer. I rollen arbetar du både operativt och strategiskt och fyller en viktig funktion för våra verksamheter och det digitala teamet.
Vi ser att du:
Är en person med mycket eget driv, tar initiativ och följer utvecklingen inom ditt fält. Du är noggrann med att dokumentera och tar både mindre som större SEO-förbättringar i mål.
System och verktyg:
Du behöver ha goda kunskaper i Google Search Console, Semrush och/eller Ahrefs samt Screaming Frog. Du har också grundläggande kunskaper i Google Analytics och Wordpress.