OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Hovrätten för Västra Sverige är den näst störst av landets sex hovrätter.
Hovrättens huvudsakliga uppgift är att pröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Domstolen har fyra dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Vid hovrätten arbetar cirka120 personer. Hovrätten har lokaler i centrala Göteborg.
Hovrätten för västra Sverige söker en service- och säkerhetschef med IT-kompetens
Tycker du om att leda andra, leverera service med hög kvalitet, dela med dig av din IT-kompetens och har du erfarenhet av säkerhetsarbete? Är du dessutom intresserad av att arbeta med säkerhet i domstol? Då är detta arbetet för dig! Till hovrättens service- och säkerhetsenhet söker vi en ledare med stort engagemang för ledarskap, service, IT, och säkerhet. Arbetsuppgifterna är av såväl strategisk, operativ som administrativ karaktär.
Arbetet innebär
Som service- och säkerhetschef ansvarar du för hovrättens strategiska och operativa säkerhetsarbete samt för hovrättens lokaler. Gruppen du ska leda består av sex expeditionsvakter, vilka även är ordningsvakter. Tillsammans med din grupp ska du säkerställa att medarbetare och besökare blir väl bemötta, får god service och att alla är trygga i domstolens lokaler.
Arbetet som ledare innebär bland annat att du planerar och fördelar det operativa arbetet för dina medarbetare samt håller medarbetarsamtal och lönesamtal.
Arbetet på enheten består till stor del av dagligt säkerhetsarbete såsom säkerhetskontroller, incidentrapportering och planering av säkerhetsarrangemang vid rättegångar. Enheten ansvarar också för löpande intern service av till exempel teknik- och IT-support, larm och passersystem, teknik i förhandlingssalarna, enklare fastighetsunderhåll, materialinköp, posthantering med mera. Du kommer också själv att arbeta som expeditions- och ordningsvakt.
Det strategiska säkerhetsarbetet innebär bland annat att du ska ansvara för säkerhetsskydd, det systematiska brandskyddsarbetet samt uppdatering och utveckling av styrdokument och rutiner. Du ska även samarbeta med andra aktörer inom säkerhetsområdet, exempelvis Polismyndigheten och Domstolsverket.
Utöver ansvaret att leda service- och säkerhetsenheten är du en del av den administrativa avdelningens ledningsgrupp och bidrar till hovrättens verksamhetsutveckling. Du har hovrättens administrativa direktör som din närmaste chef.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har:
- fullgjord gymnasieutbildning, gärna med praktisk eller teknisk inriktning
- erfarenhet av arbetsledning
- mycket hög IT- och teknikkompetens
- relevant erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, exempelvis fastighetsservice, säkerhet, serviceteknik, och vaktmästeri
- mycket gott omdöme
- mycket god förmåga att förstå och uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- god förmåga att förstå och uttrycka dig på engelska.
För att lyckas i rollen behöver du vara en social person med god samarbetsförmåga som tycker om att ge service i såväl stort som smått. Du har ett prestigelöst förhållningssätt till dina arbetsuppgifter och god förmåga att samverka och kommunicera med medarbetare, leverantörer och allmänheten. Du har lätt för att engagera andra och skapa trygghet och vara ett föredöme för gruppen. I övrigt är du tydlig, stabil och har god självinsikt med förmåga att utveckla ditt ansvarområde och skapa goda förutsättningar för dina medarbetare.
För tjänsten behövs ett ordningsvaktsförordnande. Saknar du det, ställer vi som krav att du genomgår och slutför ordningsvaktsutbildningen snarast möjligt efter anställningsstart. Vi bistår med det praktiska kring detta.
Du måste alltså uppfylla kraven som ställs för ett ordningsvaktsförordnande vid ansökan. För kravspecifikation se här:
https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/krav-for-att-bli-ordningsvakt/
Meriterande för tjänsten kan vara:
- annan utbildning som är relevant för tjänsten
- giltigt ordningsvaktsförordnande
- utbildning för tjänstgöring vid säkerhetskontroll i domstol
- erfarenhet av arbete inom domstol.
Dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet för anställningen – särskilt vad gäller omdöme – är avgörande. Personlighets- och problemlösningstester kommer att ingå som en del i urvalsprocessen.
Viktigt om din ansökan!
För att vi ska kunna bedöma din ansökan behöver du göra följande:
- ange i ditt personliga brev vad som lockar med anställningen och vad du vill bidra med
- bifoga betyg/intyg som styrker efterfrågad gymnasiekompetens
- bifoga betyg/intyg som styrker eventuell ytterligare relevant utbildning
- specificera din arbetslivserfarenhet.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.