OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Företagsbeskrivning
ENWELL är en av Sveriges ledande serviceleverantörer av hållbara energilösningar, baserade på bergvärme och andra värmepumpslösningar samt kompletterande sol och laddlösningar för hushåll och kommersiella fastigheter. Koncernen består av ca 200 anställda, från Skåne till norra Dalarna och omsätter ca 450 Mkr. Företaget bildades 2013 genom att ett antal dotterbolag köptes upp av ENWELL. Bolaget är numera ett helägt dotterbolag till Vattenfall. Läs gärna mer om oss på vår hemsida: https://enwell.se/
Jobbeskrivning
Som chef för Service hos Enwell ansvarar du för att din avdelning, avseende service och reparation, drivs på ett professionellt sätt och uppfyller de mål och förväntningar som ställts på dig i rollen, utefter arbetsbeskrivning och dialog med platschef.
I samråd med platschefen upprättar du de långsiktiga målen för avdelningens utveckling, vilket inkluderar affär-, budget- och personalstrategier samt att den operativa planeringen och genomförandet av detta säkerställs av dig som chef.
Vidare ska du ha ett starkt fokus på den ekonomiska uppföljningen, utveckling av de operativa processerna, kundresan samt personalens arbetsmiljö och utveckling. Arbetet på avdelningen service kräver en viss nivå av flexibilitet parallellt som fortsatt utveckling av processer mm eftersträvas. Detta då temperatur och kundförfrågningar påverkar den operativa vardagen.
Som chef för service är du en del av ledningen och förväntas vara en proaktiv deltagare och specifikt bevaka intressen för service och eftermarknad. I din roll som ledare inom Enwell-gruppen förväntas du föregå med gott exempel och efterleva våra värdeord: Engagemang, Kundfokus, Ansvar.
Inom koncernen finns ett nätverk av liknande positioner under uppbyggnad vilka kommer tjäna som kollegor och bollplank.
Ansvarsområden/Arbetsuppgifter:
Lönsamhetsansvar
Öka beläggningsgrad på avdelning
Generellt ansvar för serviceavdelningen och dess utrustning.
Vara ett stöd och en backup till servicekoordinator.
Kontaktperson mot kunder efter installation
Ansvara och sätta upp fungerande rutiner kring våra arbetssätt.
Ansvara för rekryteringar på sin avdelning samt nya medarbetares introduktion.
Ansvar för koordinering inför jobb samt praktiska förberedelser.
Ansvar för anskaffning av erforderliga tjänster och förnödenheter till serviceavdelningen och installationsavdelningen, samt hålla materialförrådet uppdaterat.
Vara behjälplig för att arbetsverktyg/IT-verktyg beställs till nyanställda (i samråd med ekonomiansvarig).
Ansvara för att logistiken kring varor och medarbetare fungerar på ett lönsamt sätt.
Hålla Medarbetarsamtal och lönesamtal med personal på serviceavd.
Ansvara för mötesstruktur på service
Kommunicera ut ledningens direktiv till fältet på ett konstruktivt sätt.
Ansvara för löpande attestering av tidrapporter avseende löneunderlag och fakturaunderlag.
Del av ledningen på företaget och aktiv i ledningsgruppsmöte
Ansvar för stora fastighetskunder. Underhålla för att få utbyten.
Följa upp serviceavtal och utveckla dessa
Ramavtalsansvarig
Räkna på jobb
Kravspecifikation
Utbildning:
Krav: Teknisk utbildning alt erfarenhet ifrån liknande roll.
Meriterande: Kyltekniska och VVS-kunskaper. Arbetslivserfarenhet alternativt Högskoleutbildning. Ledarskapsutbildning.
Arbetslivserfarenhet:
Krav
Minst 5 år i branschen eller liknande service/entreprenörsyrke
Arbetsledande befattning med planerings- , budget- och personalansvar
Meriterande;
Formellt linjeansvar. Van att ta beslut under press. Van att arbeta med privatpersoner och fastighetskunder. Försäljning.
Metoder i utveckling av processer och arbetssätt
Kunskaper inom system, områden, produkter:
Krav: God it-vana
Vem är du?
Som person är du en engagerad ledare som med ett naturligt och positivt driv inspirerar och får med dig ditt team och dina kollegor i arbetet framåt. Du är affärsmässig och har en god strategiskförmåga, men kan också kavla upp ärmarna och arbeta operativt vid behov. Att se lösningar och möjligheter kommer naturligt för dig i ditt arbete. Du har en säljande personlighet och du räds inte att prova nya idéer eller metoder.
Ytterligare information
Placeringsort
Mölnlycke eller Kungälv
Resor: Resor inom stor-Göteborg kan förekomma
För mer information om själva tjänsten kontakta rekryterande chef Louise Florell, louise.florell@efvab.se
För frågor om rekryteringsprocessen kontakta rekryterare Anna Uppström, anna.uppstroem@vattenfall.com
Välkommen med din ansökan senast 2023-01-15 Urval och intervjuer sker efter sista ansökningsdatum. Vi tar endast emot ansökningar via vår webbplats.
Vi ser fram emot din ansökan!