Servicedesktekniker IT

Servicedesktekniker IT

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. It-avdelningen är en viktig del för en hållbar utveckling och att skapa såväl nytta som värde i samhället.

Enheten för infrastruktur och drift är idag i en förändring för att möta de framtida behoven, både organisatoriskt och i området it-drift. Sektionen servicedesk och processtöd som ingår i enheten infrastruktur och drift har i uppdrag att från verksamhetens behov hantera ärenden och åtgärder. I vårt arbete använder vi oss av ITIL processserna. Vi söker nu en servicedesktekniker med stort kundfokus som drivs av att ge support med hög kvalitet. Arbetet är varierat och våra medarbetare arbetar både självständigt och i team där man tar hjälp av varandra.

 

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• ingå i ett team om 10 personer
• agera SPOC (single point of contact) och dispatcha ärenden till 2nd line och andra sektioner
• registrera, hantera, analysera och felsöka it-ärenden från alla verksamheter inom Transportstyrelsen
• uppdatera dokumentation, tex kunskapsartiklar
• arbeta med konto- och behörighetshantering
• bidra till ständiga förbättringar av arbetssätt inom servicedeskfunktionen.

Du måste ha

• genomförd utbildning på minst gymnasienivå med inriktning it eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Transportstyrelsen bedömer likvärdig
• obehindrade kunskaper i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har

• arbetat i olika stödsystem för it-support såsom beställnings- eller ärendehanteringssystem
• tidigare erfarenhet av att ha arbetat med it-support.

Vi vill att du

• är ansvarstagande, strukturerad och har ett stort eget driv
• har förmågan att prioritera och arbeta efter väl beskrivna processer
• är serviceinriktad och kan bemöta våra slutanvändare på ett professionellt och pedagogiskt sätt
• har förmåga att vilja skapa goda resultat i samarbete med övriga kollegor
• är intresserad av utveckling inom it-området.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Mariana Blaxmo, 010-495 66 77 mariana.blaxmo@transportstyrelsen.se. Saco, Anneli Hjalmarsson och ST, Siv Nederman nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-1098. Vi behöver din ansökan senast den 14 Mars 2023. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega! 

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge och Norrköping.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 februari 2023
  • Ansök senast: 14 mars 2023

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


QC support admin

QC support admin

20 december 2024

Technical Support till Micropower

Technical Support till Micropower

20 december 2024

20 december 2024